۰
plusresetminus
شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۱۸
رحمتی رسانه را رکن چهارم جامعه می‌داند؛

پیام رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به مناسبت روز خبرنگار

ایتنا - در پیام رحمتی آمده است: خبرنگاران و رسانه های انعکاس دهنده محصول کار آنان، عدم شفافیت مراکز تصمیم گیری و پاسخگو نبودن آنان در قبال دامنه اختیار و تصمیم اتخاذ شده را بعضاً با سختی بسیار و عوارض بی شمار به چالش می‌کشند و از این طریق زمینه مشارکت بیشتر شهروندان در فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی را فراهم می‌سازند.
پیام رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به مناسبت روز خبرنگار


رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور به مناسبت روز خبرنگار، پيامي منتشر كرده است.
به گزارش ایتنا متن پيام پرويز رحمتي به شرح زير است:


در همه جوامع آزاد فعالیت خبرنگاران مستقل، شجاع و هوشمند کارپایه وجود مطبوعات و رسانه‌های مستقلی است که در جایگاه رکن چهارم دموکراسی نقش چشم بینا و وجدان بیدار جامعه را ایفا می‌کنند.

در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز متناسب با نیاز جامعه ما، خبرنگاران در راستای اطلاع‌رسانی، آموزش، فرهنگ سازی، تقویت مراکز تصمیم‌گیری مثبت و نیز افزایش هزینه برای تصمیم‌گیرندگان با بار منفی، کم و بیش با نقاط قوت و ضعف متفاوت رسالت خود را به پیش می‌رانند.

خبرنگاران و رسانه‌های انعکاس دهنده محصول کار آنان، عدم شفافیت مراکز تصمیم‌گیری و پاسخگو نبودن آنان در قبال دامنه اختیار و تصمیم اتخاذ شده را بعضاً با سختی بسیار و عوارض بی‌شمار به چالش می‌کشند و از این طریق زمینه مشارکت بیشتر شهروندان در فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی را فراهم می‌سازند.

اما واقعیت این است که کلیه طرف‌های ذینفع در حوزه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات، از خبرنگاران و رسانه‌ها تا مسئولین حوزه IT در جایگاه دولتی و سازمان مردم نهاد نظام صنفی رایانه‌ای و دیگر نهادها و انجمن‌های مرتبط، هر یک کاستی‌هایی برای برقراری ارتباط روان، کم اصطکاک و اثربخش دارند.

هنوز زمان زیادی از وجود این نگرش غالب که خبرنگار و اصحاب رسانه بایستی نقش روابط عمومی سازمان‌های دولتی را ایفا کنند در مراجع و مراکز مؤثر تصمیم‌گیری نگذشته است.
هنوز استقلال، صداقت، امانت‌داری، شجاعت و هوشمندی که ارکان اساسی حرفه خبرنگاری محسوب می‌شوند گاه در وادی مفهوم گم شده «اخلاق» در رسالت رسانه‌ای به چالش کشیده می‌شوند و اعتماد مخاطب به رسانه را طرف سوال قرار می‌دهند.
هنوز شفافیت خبر و اطلاع‌رسانی از جانب سازمان‌های مردم نهاد تحت تأثیر منفی واقعیت‌های ناشی از عدم توازن قوای بخش خصوصی و دولتی قرار دارد و بعضاً تاکتیک‌های اجرایی در جهت نیل به اهداف در این سازمان‌ها با شفافیت و سرعت مطلوب انتقال خبر همسو نیست و از این جهت منافات دارد و گاه به حق اصحاب رسانه و مخاطبین را رنجیده خاطر می‌سازد.
هنوز اعتماد مخاطب به رسانه که فرآیندی تدریجی و بلندمدت است تحت تأثیر اتخاذ برخی تاکتیک‌های جنجالی در انعکاس خبر و جلب توجه‌های مقطعی قراردارد و بسیار هنوزهای دیگر!

لیکن آن روی دیگر واقعیت اینست که وجه غالب این فرآیند در حال شدن، مثبت است و عمده ذینفعان آن دل به نقد منصفانه و خرد جمعی در تصحیح مسیر و ارتقاء کیفی ماحصل کار رکن چهارم حافظ حقوق شهروندان دارند.

به امید آن روز، روزتان مبارک!
پرویز رحمتی
کد مطلب: 19030
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام