۰
plusresetminus
جمعه ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۰

کمک به ارتقاء سطح علمی خبرنگاران وظیفه سازمان نظام صنفی و شرکت‌ها

ایتنا - سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز باید با فراهم نمودن فرصت‌هایی نظیر برگزاری سمینار و کارگاه‌های آموزشی، زمینه کسب دانش لازم برای خبرنگاران این حوزه را فراهم نماید و به بالندگی خبرنگاران IT کمک نماید.
کمک به ارتقاء سطح علمی خبرنگاران وظیفه سازمان نظام صنفی و شرکت‌ها

بهناز آریا- نقش رسانه‌ها و خبرنگاران در دنیای امروز که در آن با انفجار اطلاعات رو به رو هستیم غیر قابل انکار و چشم پوشی است. با شتاب فزاینده فناوری اطلاعات، پوشش خبری تحولات و پیشرفت‌های روز برای خبرنگاران این عرصه نیز کاری بس مشکل و نیازمند تلاشی فراوان.

یکی از نکات پراهمیت در موفقیت خبرنگاران صنف IT، داشتن اطلاعات و دانش کافی در مباحث رایج فناوری اطلاعات و به روز نگاه داشتن این دانش می‌باشد که نیازمند تلاشی مداوم و مستمر است.

باید به این موضوع توجه داشت که خبرنگاران و اصحاب رسانه، در رشته‌ای متناسب با کار و حرفه خود تحصیل و کسب علم نموده و انتظار از آنان برای داشتن علم فناوری اطلاعات آن‌هم در ابعاد تخصصی چندان منطقی نیست. از یک خبرنگار انتظار می‌رود تا در حرفه خود توانائی کافی داشته و خروجی مناسبی ارائه دهد. در دنیای فناوری اطلاعات، این امر میسر نمی‌گردد مگر اینکه خبرنگاران در کنار مهارت‌های حرفه خود، دانش لازم در زمینه موضوع مورد بحث را نیز کسب نمایند. در چنین صورتی مطلب ارائه شده صحیح، کامل، قابل استناد و پرمخاطب خواهد بود.

ارزیابی سطح دانش خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات کشورمان به راحتی امکان‌پذیر نیست چون مرجع و ملاکی برای آن تعیین نگردیده است. اما آنچه واضح است و با توجه به آنچه خوانده می‌شود و دیده می‌شود و به گوش می‌رسد، تنها تعداد محدودی از خبرنگاران دارای این دانش می‌باشند. دلیل این امر عدم وجود شرایط مناسب و امکانات کافی برای انتقال دانش لازم به خبرنگاران است.

انتقال دانش به خبرنگاران فعال در حوزه IT، تنها با همکاری مشترک میان خبرنگاران و صاحبان قلم، مجموعه‌های فعال در زمینه IT خصوصاً مجموعه‌های دانش بنیان و در نهایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور قابل انجام خواهد بود.

چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که خبرنگاران سهم بسزایی در تولید محتوا، اخبار و مقالات داشته باشند درحالی‌که این ما هستیم که باید این دانش را به آنان منتقل نماییم! بسیاری از خبرنگاران صنف این روزها، با مطالعات شخصی و تلاش‌های فردی دانش خود را افزایش داده و خود را به روز نگاه می‌دارند ولی با سرعت پیشرفت فناوری اطلاعات، این کار چندان آسان و میسر نبوده و هر روز نیز مشکل‌تر می‌گردد.

ما به عنوان شرکت‌های فعال در زمینه IT اگر انتظار تولید و انتشار خبری صحیح، جامع و پر بار را در مورد محصولات و سرویس‌های خود داریم موظفیم دانش لازم را به خبرنگاران طی جلسات یا کارگاه‌هایی منتقل نماییم. مجموعه‌های آموزشی و دانش بیان در حوزه فناوری اطلاعات باید تسهیلاتی را برای خبرنگاران قائل گردنند تا این افراد بتوانند به ارتقاء سطح دانش خود و به روز نمودن آن بپردازند. از همه مهم‌تر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز باید با فراهم نمودن فرصت‌هایی نظیر برگزاری سمینار و کارگاه‌های آموزشی، زمینه کسب دانش لازم برای خبرنگاران این حوزه را فراهم نماید و به بالندگی خبرنگاران IT کمک نماید. خبرنگاران باید سفیران سازمان و صدای متخصصین IT کشور باشند. عدم وجود دانش کافی این رسالت را خدشه دار نموده و تصویر اشتباهی را از محصولات، سرویس‌ها و خدمات شرکت‌های مربوطه ارائه خواهد نمود. حتی امکان ایجاد روش‌های ارزیابی دانش IT خبرنگاران علاقه‌مند و تدوین دوره‌های مناسب برای آنان می‌تواند از دیگر فعالیت‌های سودمند سازمان نظام صنفی و شرکت‌های دانش بنیان در این راستا باشد.

اما باید توجه داشت که فراهم نمودن تسهیلات و مشارکت شرکت‌ها و سازمان تنها بخش قضیه نیست. عمده‌ترین پارامتر، خود خبرنگاران هستند. خبرنگارانی در این زمینه موفق خواهند بود که فعال، پویا و مشتاق آموختن هر روزه باشند. افرادی که با داشتن علم کافی نسبت به آنچه در مورد آن خبر تهیه می‌نمایند، گزارش می‌نویسند و یا مقاله ارائه می‌نمایند، موجبات اعتبار صنف، اعتبار مجموعه‌های فعال و اعتبار خویشتن را فراهم می‌سازند. افرادی که با داشتن دانش کافی، تحلیل‌هایی به جا و درست و قابل استناد عرضه می‌نمایند. تنها در چنین حالتی است که آگاهی رسانی لازم و درست در سطح جامعه در زمینه IT انجام خواهد پذیرفت.

آگاهی رسانی در هر زمینه‌ای مستلزم همکاری قشرهای مختلفی است. در این میان باری که بر دوش خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات نهاده شده باری سنگین و کلیدی است. برای به منزل رساندن این بار باید همه دست اندرکاران صنف به یاری خبرنگاران بشتابند تا آگاهی رسانی در بالاترین سطح خود در جامعه صورت پذیرد.

پس این تلاش مشترکی است در قالب یک مثلث؛ مثلثی که سه ضلع آن را خبرنگاران، شرکت‌های فعال در حوزه IT و سازمان نظام صنفی تشکیل می‌دهند که جز با حمایت همه جانبه صنف و با مشارکت فعال خبرنگاران رسیدن به این هدف امکان‌پذیر نمی‌گردد.

زمینه فعالیت آموزشی من که در بیش از یک دهه اخیر به آن پرداخته‌ام به من ثابت نموده است که آموزش و آگاهی کلید هر پیشرفتی است. در آستانه روز خبرنگار ضمن تقدیر و ارج نهادن به تلاش‌های مداوم و شخصی خبرنگارانی که بدون آن‌ها هرگز پیشرفت سطح آگاهی جامعه‌مان در زمینه فن آوری اطلاعات در این حد امکان‌پذیر نبود، امیدوارم که سال جدید سال تجلی این مثلث به منظور ارتقاء دانش خبرنگاران و اعتلایی هرچه بیشتر فرهنگ IT ایرانمان با همراهی این عزیزان باشد. روز خبرنگار مبارک!
کد مطلب: 19020
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام