۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۰
دبير نظام صنفي استان تهران در گفت‌وگو با ايتنا

وجود بیشترین تعداد رسانه و خبرنگار در فاوا افتخار آفرین است

ایتنا - حقگو:«وقتی می‌گوییم که صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین رسانه‌ها و خبرنگاران را نسبت به سایر صنوف دارد مطمئناً افتخار آفرین است.»
وجود بیشترین تعداد رسانه و خبرنگار در فاوا افتخار آفرین است


دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران روز خبرنگار را به همه خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تبریک گفت و از زحمات این قشر تقدیر و تشکر کرد.

داوود حقگو، دبیرسازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایتنا در مورد ارزیابی خبرنگاری در حوزه فاوا گفت: «چون من تخصص خبرنگاری و روزنامه نگاری ندارم طبعاً نمی‌توانم ارزیابی دقیقی که منطبق بر معیارهای حرفه‌ای ویژه این حوزه باشد اظهار نظر کنم، اما این را می‌دانم که نمی‌توان خبرنگار موفقی بود بدون آن که شناخت نسبتاً جامعی از چارچوب‌ها و مناسبات کلی حوزه فعالیت را که در این جا اطلاعات و ارتباطات است داشت.»

وی افزود: «با شناختی که از روزنامه‌ها، نشریات و سایت‌های خبری دارم و این روزها به دلیل شغلم با حساسیت بیشتری نیز دنبال می‌کنم، اکثر خبرنگاران را آشنا به کار می‌بینم و قضاوت من هم بیشتر ناشی از دغدغه‌ها و نوع پرسش‌هایی است که در مصاحبه‌ها و مقالات می‌بینم است.»

حقگو در بررسی اثرگذاری خبرنگاران این حوزه در تحولات ICT کشور بیان داشت: «‌وجود رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مستقل، لازمه پیشرفت هر جامعه ای است. تأثیر رسانه‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در پیشرفت این حوزه غیر قابل انکار بوده و اعتقاد قلبی من این است که بدون وجود خبرنگاران و رسانه‌های جدی، انتظار پیشرفت انتظاری واهی است.»

دبیر سازمان نصر تهران اضافه کرد: «من واقعاً به رکن چهارم بودن رسانه‌ها در پیشبرد اهداف جامعه اعتقاد جدی دارم. با اطمینان می‌گویم که اگر مطبوعات حوزه ICT نبودند همین اندک پاسخگویی هم که در برخی از تصمیم‌گیران و مجریان می‌بینیم غیرقابل تصور بود. به همین دلیل روی این نکته پافشاری می‌کنم که رسانه‌ها با توجه به رسالتی که دارند می‌بایست همواره جایگاه و عملکرد کلیه دست اندرکاران و ذینفعان را از تصمیم‌گیران، تصمیم سازان، صاحبان کسب و کار دولتی و خصوصی را رصد نموده و به مردم و نهادهای دریافت کننده خدمات گزارش کنند. در این خصوص حتی باید پا را فراتر گذاشته و نه تنها به عنوان بازوهای اطلاع‌رسانی جامعه بلکه به عنوان یار و همراه نهادهای نطارتی دولتی و غیر دولتی عمل کنند و قصور و کوتاهی دستگاه های نظارتی را به چالش بکشند.»

حقگو افزود: «چون بیشترین کاستی در این حوزه کاری، از نظر من نبود قوانین و برنامه‌ها نیست بلکه اجرای برنامه‌هاست. رسانه‌های چابک و جدی اتفاقاً باید شکاف بین برنامه‌ها و عملکردها را به موقع دریابند، تحلیل کنند و پرسشگری سرسختانه داشته باشند. یکی از مصادیق امر، وجود مواد قانونی مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار شفاف‌تر در برنامه پنجم توسعه نسبت به برنامه‌های قبلی است. هرچند که مسیر تکاملی طی شده از برنامه سوم تا برنامه پنجم توسعه امری طبیعی است لیکن این روند تکاملی در بستر اجرا مشاهده نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «وقتی می‌گوییم که صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین رسانه‌ها و خبرنگاران را نسبت به سایر صنوف دارد مطمئناً افتخار آفرین است. اما ازطرف دیگر مسئولیت و انتظارات بیشتری را نیز دامن می‌زند البته این شانسی برای ما فعالین حوزه و خود سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است که این همه پشتیبان دارد.»

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مورد چگونگی رابطه خبرنگار حوزه با این سازمان گفت: «رابطه خبرنگاران با سازمان نصر را مثبت ارزیابی می‌کنم، اما میزان تعامل و عمق مسائلی (کمی و کیفی) را که به کمک هم پیش می‌بریم رضایت‌بخش نیست و می‌بایست ارتقا پیدا کند. معمولاً این گله از طرف رسانه‌ها وجود دارد که همکاری سازمان با رسانه‌ها کم است و رضایت بخش نیست.»

حقگو ادامه: «من هم این موضوع را قبول دارم، ولی عمدی در کار نیست. شاید بخشی از این موضوع فرهنگی باشد که افراد هنوز به جایگاه کارساز رسانه دقیقاً واقف نیستند. البته در این حوزه فعالیت که اسمش اطلاعات و ارتباطات است، شاید این، بهانه پذیرفتنی‌ای نباشد.»

وی افزود: «اگر منصف باشیم باید تغییرات و رشد همکاری‌ها را نسبت به قبل ببینیم ولی قبول دارم که دو طرف که قاعدتاً هدف واحدی را دنبال می‌کنند باید همت بیشتری به خرج دهند به ویژه شما می‌بایست با توجه به نوع شغلتان ما را به دنبال خود بکشید.»

حقگو با توجه به مشکلات حوزه و درگیری سازمان با این مشکلات: «به هر حال با توجه به این موضوع که هنوز بخش اعظم اقتصاد کشور از جمله اقتصاد حوزه مورد بحثمان دولتی است و ظرفیت‌های تقاضای فعالیت دراین حوزه عموماً در دست نهادها و سازمان‌های دولتی قرار دارد و سازمان به عنوان نماینده بخش خصوصی و تشکل صنفی طرف عرضه خدمات برای تقاضاهای مورد اشاره با چه مشکلاتی دست به گریبان است، همکاری بین رسانه‌ها و سازمان را اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.»

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با توجه به نزدیکی زمان انتخابات هیئت مدیره سازمان نصر استان تهران و اثر فعالیت رسانه‌ها در این بخش به خبرنگار ایتنا گفت: «انتظار ورود بیشتر رسانه‌ها به موضوع انتخابات سازمان، درخواست جدی ماست.»
وی گفت: «حضور رسانه‌ها در این انتخابات به کمک شما شادابی و شور واقعی در انتخابات حاصل خواهد شد، و نقد منصفانه عملکرد سازمان و انعکاس پیروزی‌ها و شکست‌های سازمان با توجه به بضاعت بالقوه که همه‌اش به فعل درنیامده است می‌تواند علاقه‌مندان به فعالیت در سازمان که به هر دلیلی خاموش هستند را جذب نماید.»

حقگو در پایان با مخاطب قرار دادن رسانه‌های حوزه گفت:« اگر کاستی‌هایی را می‌بینند با ورود خود به سازمان و انتخاب افراد فعال و معتقد به فعالیت صنفی، نقاط قوت سازمان را ارتقاء و از نقاط ضعف بکاهند. باید افرادی جذب شوند که توان ترجیح دادن منافع صنفی درازمدت به منافع شخصی کوتاه مدت را داشته و با پذیرفتن مسئولیت، به دنبال منافع برای کلت صنف باشند. اعتقاد دارم هیچ صنفی بدون داشتن تشکل قوی صنفی به اهداف بزرگ نخواهد رسید.»
 
کد مطلب: 19056
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام