کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رحمتی رسانه را رکن چهارم جامعه می‌داند؛

پیام رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به مناسبت روز خبرنگار

سايت خبری ايتنا , 15 مرداد 1390 ساعت 13:18

ایتنا - در پیام رحمتی آمده است: خبرنگاران و رسانه های انعکاس دهنده محصول کار آنان، عدم شفافیت مراکز تصمیم گیری و پاسخگو نبودن آنان در قبال دامنه اختیار و تصمیم اتخاذ شده را بعضاً با سختی بسیار و عوارض بی شمار به چالش می‌کشند و از این طریق زمینه مشارکت بیشتر شهروندان در فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی را فراهم می‌سازند.




رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور به مناسبت روز خبرنگار، پيامي منتشر كرده است.
به گزارش ايتنا متن پيام پرويز رحمتي به شرح زير است:


در همه جوامع آزاد فعالیت خبرنگاران مستقل، شجاع و هوشمند کارپایه وجود مطبوعات و رسانه‌های مستقلی است که در جایگاه رکن چهارم دموکراسی نقش چشم بینا و وجدان بیدار جامعه را ایفا می‌کنند.

در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز متناسب با نیاز جامعه ما، خبرنگاران در راستای اطلاع‌رسانی، آموزش، فرهنگ سازی، تقویت مراکز تصمیم‌گیری مثبت و نیز افزایش هزینه برای تصمیم‌گیرندگان با بار منفی، کم و بیش با نقاط قوت و ضعف متفاوت رسالت خود را به پیش می‌رانند.

خبرنگاران و رسانه‌های انعکاس دهنده محصول کار آنان، عدم شفافیت مراکز تصمیم‌گیری و پاسخگو نبودن آنان در قبال دامنه اختیار و تصمیم اتخاذ شده را بعضاً با سختی بسیار و عوارض بی‌شمار به چالش می‌کشند و از این طریق زمینه مشارکت بیشتر شهروندان در فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی را فراهم می‌سازند.

اما واقعیت این است که کلیه طرف‌های ذینفع در حوزه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات، از خبرنگاران و رسانه‌ها تا مسئولین حوزه IT در جایگاه دولتی و سازمان مردم نهاد نظام صنفی رایانه‌ای و دیگر نهادها و انجمن‌های مرتبط، هر یک کاستی‌هایی برای برقراری ارتباط روان، کم اصطکاک و اثربخش دارند.

هنوز زمان زیادی از وجود این نگرش غالب که خبرنگار و اصحاب رسانه بایستی نقش روابط عمومی سازمان‌های دولتی را ایفا کنند در مراجع و مراکز مؤثر تصمیم‌گیری نگذشته است.
هنوز استقلال، صداقت، امانت‌داری، شجاعت و هوشمندی که ارکان اساسی حرفه خبرنگاری محسوب می‌شوند گاه در وادی مفهوم گم شده «اخلاق» در رسالت رسانه‌ای به چالش کشیده می‌شوند و اعتماد مخاطب به رسانه را طرف سوال قرار می‌دهند.
هنوز شفافیت خبر و اطلاع‌رسانی از جانب سازمان‌های مردم نهاد تحت تأثیر منفی واقعیت‌های ناشی از عدم توازن قوای بخش خصوصی و دولتی قرار دارد و بعضاً تاکتیک‌های اجرایی در جهت نیل به اهداف در این سازمان‌ها با شفافیت و سرعت مطلوب انتقال خبر همسو نیست و از این جهت منافات دارد و گاه به حق اصحاب رسانه و مخاطبین را رنجیده خاطر می‌سازد.
هنوز اعتماد مخاطب به رسانه که فرآیندی تدریجی و بلندمدت است تحت تأثیر اتخاذ برخی تاکتیک‌های جنجالی در انعکاس خبر و جلب توجه‌های مقطعی قراردارد و بسیار هنوزهای دیگر!

لیکن آن روی دیگر واقعیت اینست که وجه غالب این فرآیند در حال شدن، مثبت است و عمده ذینفعان آن دل به نقد منصفانه و خرد جمعی در تصحیح مسیر و ارتقاء کیفی ماحصل کار رکن چهارم حافظ حقوق شهروندان دارند.

به امید آن روز، روزتان مبارک!
پرویز رحمتی


کد مطلب: 19030

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/19030/پیام-رئیس-سازمان-نظام-صنفی-رایانه-ای-کشور-مناسبت-روز-خبرنگار

ايتنا
  https://www.itna.ir