۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۸

دانشمندان از هوای رقیق سوخت پاک تولید می‌کنند

ایتنا - این فناوری مبتنی بر انرژی خورشیدی قادر است دی‌اکسیدکربن را از فرایندهای صنعتی مانند گاز دودکش یا مستقیما از هوا به‌طور فعال جذب کند.
دانشمندان از هوای رقیق سوخت پاک تولید می‌کنند

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کمبریج برای تبدیل دی‌اکسیدکربن از منابع واقعی به یک منبع انرژی پایان‌ناپذیر از یک رآکتور خورشیدی استفاده کردند که به گفته آن‌ها می‌توان آن را برای استفاده در مقیاس صنعتی توسعه داد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این پژوهش از سیستم جذب و ذخیره‌ کربن (سی‌سی‌اس) الهام گرفته است که تاکنون دی‌اکسیدکربن را برای تزریق آن به ذخایر زیرزمینی ذخیره می‌کرد.  

دکتر مطیر رحمان، از گروه شیمی این دانشگاه، گفت: «به جای ذخیره دی‌اکسیدکربن زیر زمین مثل روش سی‌سی‌اس، می‌توانیم آن را از هوا بگیریم و از آن سوخت پاک تولید کنیم.»

«به این ترتیب، می‌توانیم صنعت سوخت‌های فسیلی را از فرایند تولید سوخت حذف کنیم و امیدواریم این کار بتواند به جلوگیری از تخریب اقلیمی کمک کند.»

این فناوری مبتنی بر انرژی خورشیدی قادر است دی‌اکسیدکربن را از فرایندهای صنعتی مانند گاز دودکش یا مستقیما از هوا به‌طور فعال جذب کند.

 


این پژوهشگران با گذراندن دی‌اکسیدکربن از یک محلول قلیایی توانستند آن را متراکم کنند تا تبدیل آن به سوخت سنتزی (سینگاز) با استفاده از نور خورشید آسان‌تر شود.  

این گروه با افزودن ضایعات پلاستیکی به این سیستم توانست مواد شیمیایی مفیدی مانند اسید گلیکولیک تولید کند که در صنعت تولید لوازم آرایشی کاربرد فراوانی دارد.

دکتر سایان کار، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «این سیستم مبتنی بر انرژی خورشیدی دو پسماند مضر‌ــ‌ پلاستیک و انتشار کربن – را می‌گیرد و آن‌ها را به چیزهای واقعا مفیدی تبدیل می‌کند.»

«درواقع اینکه می‌توانیم دی‌اکسیدکربن را به‌طورموثر از هوا بگیریم و از آن چیز مفیدی بسازیم، حقیقتا ویژه است. از اینکه می‌بینیم درواقع این کار را فقط با استفاده از نور خورشید می‌توانیم انجام ‌دهیم، خوشحال‌ایم.»

این پژوهش در مطالعه‌ای با نام «جمع‌آوری یکپارچه و استفاده مبتنی بر انرژی خورشیدی از دی‌اکسیدکربن گاز دودکش و هوا» که روز دوشنبه در نشریه علمی ژول (Joule) منتشر شد، به تفصیل توضیح داده شده است.
کد مطلب: 73401
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام