۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۱۹

سال ۲۰۳۵، پایان راه سوخت فسیلی

ایتنا - هفته گذشته کمیسیون اروپا اعلام کرد که قصد دارد فروش اتومبیل‌های جدید با موتور احتراقی را تا سال ۲۰۳۵ به‌شکل چشمگیری کاهش دهد.
داده‌ها نشان می‌دهند که در مجموع ۱۴ کشور و ۳۱ منطقه، برنامه‌های تدریجی مشابهی برای کاهش موتورهای سوخت فسیلی اعلام کرده‌اند. این تعداد در سالهای اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. پنج سال پیش، فقط دو کشور نروژ و هلند چنین برنامه‌هایی داشتند که هدف اول ۲۰۲۵ و هدف دوم سال ۲۰۳۰ بود.

به گزارش ایتنا و به نقل از بلومبرگ، اتفاق‌نظر بین ناظران صنعت در آن زمان این بود که تحقق این مراحل بسیار دشوار است. پنج سال بعد یعنی اکنون، در ماه ژوئن خودروهای برقی ۶۵ درصد از فروش در بازار نروژ را از آن خود کردند. اگر بتوان این سرعت رشد را حفظ کرد، هدف ۲۰۲۵ در نروژ اکنون قابل دستیابی به نظر می‌رسد.

با اضافه كردن كشورهای اروپایی كه از پیشنهاد هفته گذشته استقبال کرده‌اند، هم‌اكنون تعداد كشورهایی كه برای خود این هدف را ترسیم کرده‌اند، به ۳۴ كشور می‌رسد. این گروه شامل كانادا (هدف ۲۰۳۵)، سنگاپور (هدف ۲۰۴۰)، و کاستاریکا (هدف ۲۰۵۰) است. در ایالات متحده نیز ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا و ماساچوست اهداف خود را برای سال ۲۰۳۵ تنظیم کرده‌اند.

 

گفتنی است نخستین کشورهایی که این اهداف را تعیین کردند، همه بازارهای کوچک خودرو و عمدتاً در شمال اروپا بودند. این روند در سال ۲۰۱۷ تغییر کرد؛ یعنی وقتی که فرانسه و انگلیس (هشتمین و نهمین بازارهای بزرگ ملی خودرو در سطح جهان) تاریخ و اهداف خود را اعلام کردند. این ۳۴ کشور که هدف کاهش خودروهای فسیلی را مدنظر دارند، سالانه در حدود ۱۳٫۴ میلیون خودرو به فروش می‌رسانند.

البته این رقم هنوز سهم نسبتاً اندکی از بازار جهانی وسایل نقلیه مسافری را تشکیل می‌دهد؛ چرا که اکنون تنها کمی بیش از ۱۸ درصد تحت شمول چنین اهدافی قرار دارند. بزرگترین بازارهای خودرو مانند چین، ایالات متحده و ژاپن برای ادامه رشد با همان نرخ، باید طی چند سال آینده قوانین مشابهی را تصویب کنند.
کد مطلب: 65763
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام