۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۸
به گفته وزير ارتباطات

استفاده از تجارب چين و كره براي جست‌وجوگر ملي ايران

ايتنا - به گفته تقي‌پور: «چین در این زمینه فعالیت داشته و براین اساس ایران از تجربه این کشور برای اجرای این طرح استفاده خواهد کرد.»
رضا تقي‌پور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات
رضا تقي‌پور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اقدامات این وزارتخانه در راه‌اندازی موتور جست‌وجوگر ملی از استفاده از تجربیات دو کشور چین و کره جنوبی برای راه‌اندازی این موتور جست‌وجو خبر داد و گفت: ایران از تجربه چین برای اجرای این طرح استفاده می‌کند.

به گزارش ایتنا از مهر، حدود یک سال پیش رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که ایران برای جوابگویی به نیازهای داخلی و نیز تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در نظر دارد موتور جست‌وجوگر ملی راه‌اندازی کند تا کاربران ایرانی برای جست‌وجو در اینترنت به جای استفاده از موتورهای جست‌وجوی یاهو و گوگل از موتور جست‌وجوی بومی استفاده کنند.

در آن زمان مدیرکل تحقیق و توسعه سازمان فناوری اطلاعات ایران در تشریح آغاز به کار این پروژه با بیان اینکه موتورهای جست‌وجوی بین‌المللی گوگل و یاهو در استفاده از نیاز داخلی و خارجی کاربران کاربرد دارد اما موتور جست‌وجوگر ملی صرفا در مورد کاربران ایرانی داخل کشور و فقط برای ارائه خدمات دستگاه‌های دولتی و اجرایی به کار خواهد رفت به مهر گفت: عنوان موتور جست‌وجوی «یا حق» برای این پروژه پیشنهاد شده اما این امر تاکنون از سوی وزارت ارتباطات به صورت قطعی اعلام رسمی نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی موتور جست‌وجوگر ملی از تمایل ایران برای همکاری کره جنوبی در اجرای این پروژه خبر داد و تاکید کرد: یکی از مباحث فنی که در سفر اخیر هیئت ارتباطات کره جنوبی به ایران مطرح شد بحث راه‌اندازی موتور جست‌وجوگر ملی بود که در کمیته‌های مشترک طی دو روز بررسی‌ها و بحث‌هایی در این ارتباط صورت گرفت.

رضا تقی پور با اظهار امیدواری اینکه ایران بتواند به توافقات بیشتری با کره جنوبی در زمینه موتور جست‌وجوگر ملی دست یابد خاطرنشان کرد که راه‌اندازی موتور جست‌وجوگر ملی جزو سرفصل‌های همکاری میان دو کشور کره جنوبی و ایران است.

وی در تشریح تجربیات دیگر کشورها در زمینه راه‌اندازی موتور جست‌وجوگر ملی و مدل‌های موفق دنیا اظهار داشت: چین در این زمینه فعالیت داشته و براین اساس ایران از تجربه این کشور برای اجرای این طرح استفاده خواهد کرد. همچنین کره جنوبی اقدامات موثری در این راستا انجام داده و نه تنها در زمینه امنیت موتورهای جست‌وجو بلکه در ایجاد فضای بومی برای کاربران خود قدم‌های مثبتی برداشته و تجربیات خوبی داشته است که در این راستا از تجربیات دو کشور استفاده خواهد شد.
کد مطلب: 18842
نام شما
آدرس ايميل شما


امیر
feedback
ای کاش از تجربیات اون دو کشور در افزایش پهنای باند هم استفاده میکردن!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام