۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۰۰

غذاهای فراوری شده چگونه باعث چاقی می‌شوند؟

ایتنا - تولیدکنندگان این خوراکی‌ها برای پرهیز از صرف هزینه زیاد برای تولید غذاهای کامل و واقعی، محصولات غذایی اساسی مانند گندم و ذرت و سیب‌زمینی را به ابتدایی‌ترین اجزای مولکولی تقلیل می‌دهند. در صنعت میان‌وعده‌ها به این مواد «دوغاب» می‌گویند که در واقع محلول جامد در مایع است.
غذاهای فراوری شده چگونه باعث چاقی می‌شوند؟

تا حالا با خودتان فکر کر‌ده‌اید که با اینکه غذایتان را کامل خورده‌اید، چرا همیشه برای آن آخرین دانه سیب‌زمینی‌ سرخ‌کرده‌ هنوز جا دارید؟ محققان دریافته‌اند که غذاهای بیش‌ازحد فراوری‌شده اساسا در گروه مواد غذایی «پیش‌گُواریده» (آماده هضم نهایی، predigested) قرار می‌گیرند که سریع و آسان هضم می‌شوند و به همین دلیل موجب چاقی می‌شوند.

کریس ون تولکن، کارشناس ویروس‌شناسی و دانشیار دانشگاه کالج لندن، در شرح این پدیده می‌گوید: «فرقی نمی‌کند که بستنی، غلات صبحانه، یا یک تکه شکلات حاوی دانه‌های مغذی باشد؛ این‌ها همگی شامل مواد اولیه تشکیل‌دهنده یکسانی‌اند.»

او تاکید کرد که این محصولات فقط «توهم غذا هستند».

به گزارش نیویورک‌ پست، تولیدکنندگان این خوراکی‌ها برای پرهیز از صرف هزینه زیاد برای تولید غذاهای کامل و واقعی، محصولات غذایی اساسی مانند گندم و ذرت و سیب‌زمینی را به ابتدایی‌ترین اجزای مولکولی تقلیل می‌دهند. در صنعت میان‌وعده‌ها به این مواد «دوغاب» می‌گویند که در واقع محلول جامد در مایع است.

«استارچ یوروپ» که یکی از انجمن‌های نشاسته در اروپا است در ویدئویی توضیح می‌دهد: «بخش عمده آنچه استخراج می‌شود دوغاب نشاسته است؛ مخلوطی شیری رنگ متشکل از آب و نشاسته. البته پروتئین‌ها و فیبرهای استخراج‌شده نیز در آن است.»

 

بنا بر این ویدئو، در حدود نصف این دوغاب نشاسته در تولید «قندهای مبتنی بر نشاسته و دیگر مشتقات» مصرف می‌شود که در فرایند هیدرولیز یا آب‌کافت (تجزیه با آب) به دست می‌آید؛ فرایندی که مشابه با هضم در انسان است.

بسیاری از کارشناسان این فرایند را به کار پرنده مادری تشبیه می‌کنند که به فرزندانش غذا می‌دهد. پرنده مادر با جویدن غذا در دهانش و سپس گذاشتن آن در دهان پرنده نوزاد کار هضم غذا را برای او آسان می‌کند. به همین دلیل است که این مواد غذایی را «پیش‌گواریده» می‌نامند.

سپس رنگ و طعم مصنوعی به این مواد غذایی اضافه می‌کنند و بوفه‌ای از خوراکی‌های تولیدشده از عصاره می‌سازند، از نان همبرگر گرفته تا شکلات‌ها و خوراکی‌های ساخته‌شده از غلات.

این غذاهای «پیش‌گواریده» چون به‌اندازه کافی پروتئین و فیبر و دیگر عناصر غذایی ندارند، ارسال پیام سیری در معده را دور می‌زنند. به این ترتیب، فرد احساس سیری نمی‌کند و ممکن است دو برابر معمول کالری مصرف کند.

به همین دلیل است که اغلب مردم، با وجود خوردن مقدار زیادی غذای بیش‌ازحد فراوری‌شده یا آب‌نبات‌، همچنان احساس گرسنگی می‌کنند.   

ناگفته نماند که بسیاری از تنقلات و میان‌وعده‌ها به‌خودی‌خود در به وجود آوردن طیف گسترده‌ای از بیماری‌‌ها، از چاقی گرفته تا سرطان،‌ سهم چشمگیری دارند.
کد مطلب: 77182
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام