۰
plusresetminus
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۴
هشدار یک مطالعه،

نمی‌شود که همزمان هم چاق باشید و هم سالم

ایتنا - افرادی که اضافه وزن دارند حتی با وجود فعالیت منظم باز هم در معرض ریسک قابل توجه مشکلات قلبی و عروقی هستند.
نمی‌شود که همزمان هم چاق باشید و هم سالم
یک مطالعه جدید باور قدیمی «در هر سایزی می‌شود سالم بود» را به چالش کشیده و به این جمعبندی رسیده است که نمی‌توان همزمان هم چاق بود و هم سالم. محققان هشدار داده‌اند که یک سبک زندگی فعالانه برای کاستن از خطرات ذاتی ناشی از چاقی برای سلامت کفایت نمی‌کند، دستکم برای مخاطراتی که به سلامت قلب مربوط می‌شوند، که باعث می‌شود تا بسیاری از افراد در معرض بیماری مزمن قرار گیرند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این یافته‌ها برگرفته از کار انجمن اروپایی قلب‌شناسی است، که به این جمعبندی رسید که ورزش کردن مانع از این مشکل نمی‌شود. این یافته‌ها همراستا با برخی پژوهشهای قبلی هستند که مدعیند تناسب اندام می‌تواند به فردی که اضافه وزن دارد یا چاق است برای اجتناب از مشکلات قبلی کمک کند.
 
این مطالعه جدید برای تست این فرضیه داده‌های برگرفته از بیش از 527 هزار بزرگسال در اسپانیا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. 32 درصد از این افراد زن بودند؛ میانگین سن این گروه 42 سال بود. به همین صورت، 42 درصد از آنها وزن نرمال داشتند، در حالی که 41 درصد از آنها دردسته دارای اضافه وزن و 18 درصد در دسته چاق قرار گرفته بودند.
 
همچنین، این داده‌ها نشان دادند که بیش از 63 درصد از شرکت‌کنندگان سبک زندگی غیرفعالی داشتند، 24.2 درصد فعالیت منظمی داشتند، و 12.3 درصد در طبقه‌بندی «به اندازه ناکافی فعال» قرار گرفتند. این مطالعه آمارهای دیگری نیز ارائه کرده است: 15 درصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیق فشار خون بالا داشتند، کلسترول 30 درصد از انها بالا بود و 3 درصد دیابتی بودند.
 
 
 
اولین یافته دلگرم‌کننده آن این است که هر سطحی از فعالیت، فارغ از شاخص توده بدنی (BMI) فرد، باعث کاهش ریسک مشکلات فوق‌الذکر می‌شود. با این حال، این مطالعه خاضرنشان نموده است که شرکت‌کنندگانی که اضافه وزن یا چاقی دارند، نسبت به افرادی که وزن نرمال دارند، با افزایش ریسک مشکلات قلبی مواجهند.
 
افرادی که اضافه وزن دارند حتی با وجود فعالیت منظم باز هم در معرض ریسک قابل توجه مشکلات قلبی و عروقی هستند. این مطالعه خاطرنشان کرد که فردی که چاق ولی فعال است دو برابر بیشتر از فردی که غیرفعال است ولی وزن نرمال دارد در معرض ریسک ابتلا به کلسترول بالا قرار دارد.
همچنین ریسک ابتلای چاق‌های فعال به دیابت چهار برابر و ریسک ابتلایشان به فشار خون بالا پنج برابر افراد غیرفعال ولی با وزن طبیعی است.
 
کد مطلب: 63917
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام