۰
plusresetminus
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۴۲
مراقب باشید؛

حسگر نور گوشی بدون دوربین از شما جاسوسی می‌کند!

ایتنا - محققان MIT در پژوهشی که اخیرا انجام داده‌اند، متوجه شده‌اند که هکرها با استفاده از حسگرهای نور گوشی به راحتی می‌توانند فعالیت‌های ما را ردیابی و حتی بازسازی کنند.
حسگر نور گوشی بدون دوربین از شما جاسوسی می‌کند!

طبق آنچه وبسایت «Interesting Engineering» گزارش کرده است، محققان می‌گویند که از حسگر نور محیط گوشی‌های هوشمند، حتی بدون اینکه دوربین آن‌ها را روشن کنید، می‌توان برای جاسوسی استفاده کرد.

به گفته محققان در صورتی که حسگرهای‌ نور گوشی همراه روی تنظیمات خودکار باشد، برای تشخیص سطوح نور اطراف و تنظیم روشنایی متناسب با آن استفاده می‌شود. تمام ویژگی‌های گوشی همراه مانند دوربین یا میکروفون اکثرا به مجوز کاربر احتیاج دارند اما سنسورهای نور به چنین مجوزی احتیاج ندارند و این همان چیزی است که محققان را نگران می‌کند، چرا که هکرها می‌توانند از آن سواستفاده کنند.

حسگرهای‌ کوچک نور محیط، روشنایی نمایشگر دستگاه شما را براساس نور محیط تنظیم می‌کنند. اما برخلاف دوربین، اپلیکیشن‌ها برای دسترسی به این سنسور نیازی به اجازه کاربر ندارند. همانطور که محققان MIT اعلام کرده‌اند، این موضوع یک جنبه تاریک دارد: هکرها می‌توانند از این سنسورها برای بازسازی تصویر چیزی که درست در مقابل نمایشگر شما رخ می‌دهد، استفاده کنند.

محققان آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی MIT همچنین کشف کرده‌اند که این سنسور می‌تواند تصاویری از حرکات دست کاربر بگیرد و حریم خصوصی شما را آشکار کند.

محققان ام‌آی‌تی به سرپرستی یانگ لیو الگوریتمی را توسعه داده‌اند که تغییرات ظریف در شدت نور ثبت شده توسط حسگر را با لمس صفحه نمایش تحلیل می‌کند. این الگوریتم با کنار هم قرار دادن این نوسانات، پیکسل‌های تصاویر را بازسازی می‌کند و حرکاتی مانند بالا و پایین کردن، کشیدن انگشت و شناور بودن را نشان می‌دهد.

 


یانگ لیو، سرپرست بخش مهندسی برق علوم کامپیوتر (EECS) ام‌آی‌تی دانشجوی دکترای آزمایشگاه کامپیوتر و هوش مصنوعی می‌گوید: بسیاری بر این باورند که این حسگر‌ها باید همیشه روشن باشند.

در حالی که دوربین‌های موبایل سال‌ها است که نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را افزایش داده‌اند، حسگر نور محیط یک چالش منحصر به فرد به شمار می‌رود.

البته محققان راه‌هایی را برای جلوگیری از خطر احتمالی پیشنهاد می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که حسگرهای گوشی همراه نباید بر روی حالت خودکار باشند و درست مانند دوربین یا میکروفون باید متناسب با مجوز کاربر عمل کنند و دسترسی به حسگرهای نور محیطی باید محدود شود. آن‌ها همچنین پیشنهاد می‌کنند که باید با راه‌های مختلفی روی حسگرها سرپوش گذاشت تا از گرفته شدن تصاویری با وضوح بالا جلوگیری شود.

 در واقع به گفته آن‌ها، محدود کردن دقت و سرعت سنسور، میزان اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط آن را کاهش می‌دهم و به‌طور کلی جمع‌آوری داده‌ها را برای هکرها سخت‌تر می‌کند.
کد مطلب: 76798
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام