۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۱

درباره «انگشت آیفون» چقدر می‌دانید؟

ایتنا - استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه ممکن است عامل دخیل در عارضه‌هایی واقعی مانند سندرم دالان آرنجی، انگشت ماشه‌ای و سندرم دالان مچ دست باشد.
درباره «انگشت آیفون» چقدر می‌دانید؟

از زمان ورود تلفن‌های هوشمند، دست‌ها شاید اندکی متفاوت به نظر برسند.

در قسمت اخیر برنامه تی‌جی شو (The TJ Show)، که در تیک‌تاک بازنشر شد، فردی مفهوم «انگشت آیفون» و اینکه چه شکلی است را توضیح داد.

یکی از مجری‌های برنامه توضیح داد: «حالتی که گوشی‌های تلفنمان را در دست می‌گیریم گاهی وزن گوشی تلفن را روی انگشت کوچک می‌اندازد. این فرورفتگی ایجاد می‌کند که واقعا شکل انگشت کوچک را تغییر می‌دهد.»

برای تشخیص اینکه آیا فردی «انگشت آیفون» دارد، باید هر دو انگشت کوچک را کنار هم باز نگه دارد و ببیند آیا یکی با دیگری تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای دارد یا خیر، به‌خصوص یک فرورفتگی بزرگ روی دست غالب که احتمالا ناشی از نگه داشتن آیفون است.

سایر مجری‌ها این دستورالعمل را انجام دادند و در کمال شگفتی متوجه شدند که یک انگشت کوچکشان فرورفتگی دارد و به این نتیجه رسیدند که «انگشت آیفون» دارند.

این ویدیو پس از انتشار بیش از شش میلیون بار دیده شد، و افرادی زیادی در بخش نظرات در این مورد که اسم عارضه از نوع خاصی از تلفن هوشمند گرفته شده است شوخی کردند. 

یک نظردهنده پرسید: «چرا انگشت آیفون است و فقط انگشت تلفن نیست؟»

نظردهنده دیگری شوخی کرد: «من انگشت سامسونگ دارم... خدا را شکر انگشت آیفون ندارم...»


 


سایر نظردهندگان مطمئن نبودند انگشت آیفون دارند، و مدعی شدند که انگشت کوچکشان پیش از وقتی که آیفون‌دار شوند، فرورفتگی داشت.

در اظهارنظری نوشته شده بود: «هر دو انگشت کوچکم خیلی قبل‌تر از آیفون خمیدگی داشتند.»

یک نظردهنده دیگر در تایید نوشت: «علم عوام، همه انگشتان من دقیقا در همان نقطه یک فرورفتگی دارند.»

به گفته اندرو برکن، کاردرمانگر در یوتا که با شبکه تلویزیونی کی‌اس‌تی‌یو (KSTU)، وابسته به شبکه فاکس، صحبت می‌کرد، فرورفتگی انگشت کوچک ممکن است واقعی باشد، اما انگشت آیفون یا «انگشت کوچک تلفن هوشمند» واقعیت ندارد.

برکن به این شبکه خبری توضیح داد: «این تشخیص پزشکی رسمی نیست. شما از انگشت کوچک استفاده می‌کنید تا تلفن هوشمندتان را ثابت نگه دارید و تکیه‌گاهش باشد، و کنار انگشت کوچکتان را به‌دلیل نگه داشتن تلفن واقعا دچار فرورفتگی می‌کنید.»

خوشبختانه، این موقت است، و پزشکان می‌گویند تلفن‌های همراه آن‌قدر سنگین نیستند که جریان خون را قطع کنند یا به عصب‌ها آسیب بزنند.

اما برکن گفت استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه ممکن است عامل دخیل در عارضه‌هایی واقعی مانند سندرم دالان آرنجی، انگشت ماشه‌ای و سندرم دالان مچ دست باشد.

برکن به این شبکه خبری گفت: «آن‌ها در انگشت کوچک و در امتداد کناره دستشان دچار بی‌حسی می‌شوند. زاویه مچ و آرنجشان است که در این بی‌حسی نقش دارد و اگر به آن رسیدگی نشود، ممکن است به پیامدهای واقعی جدی منجر شود.»

برخی نظردهندگان در واکنش به ویدیو درباره انگشت آیفون، پاپ‌ساکتس (PopSockets) را دستمایه شوخی قرار دادند، که نوعی گیره گرد تلفن است که پشت گوشی هوشمند قرار می‌گیرد، و گفتند شیوه‌ای برای پیشگیری از «انگشت آیفون» است تا گوشی را با دست نگه ندارید. یک شیوه دیگر شاید این باشد که زمان کمتری را با گوشی تلفنتان صرف کنید.

چند نفر انگشت آیفون را با برآمدگی یا پینه انگشت نویسنده مقایسه کردند. به نوشته هلث‌لاین (Healthline)، پینه نویسنده «انباشتگی سلول‌های مرده پوست است که در نتیجه سایش مکرر سطح انگشت شکل می‌گیرد».

یک نظردهنده اشاره کرد: «من را یاد فرورفتگی/پینه‌ مداد دست گرفتن می‌اندازد. مال من تازه الان کمی بهتر شده، و از وقتی درسم تمام شده است ۱۴ سال می‌گذرد.»

این پینه‌ها معمولا در اثر استفاده مکرر از خودکار، مدار، یا سایر نوشت‌افزارها شکل می‌گیرند. مسئله‌ای جدی نیست اما در صورتی که برآمدگی آزاردهنده شود، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید.
کد مطلب: 78348
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام