۰
plusresetminus
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۴۲

نابودی 99 درصد از سلول‌های سرطانی با استفاده از مولکول‌های ارتعاشی

ایتنا - جیمز تور، شیمیدان از دانشگاه رایس، می‌گوید: «این یک نسل کاملاً جدید از ماشین‌های مولکولی است که ما آنها را چکش مولکولی می‌نامیم. آنها از نظر حرکت مکانیکی‌شان بیش از یک میلیون برابر سریعتر از موتورهای نوع Feringa قبلی هستند
نابودی  99 درصد از سلول‌های سرطانی با استفاده از مولکول‌های ارتعاشی
دانشمندان روش جدیدی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کشف کرده‌اند. تحریک مولکول‌های آمینوسیانین با نور نزدیک به مادون قرمز باعث می‌شود که مولکول‌های آمینوسیانین به‌طور هماهنگ به ارتعاش درآیند، تا غشاهای سلول‌های سرطانی را از هم جدا کنند.
 
مولکول‌های آمینوسیانین در حال حاضر در تصویربرداری زیستی به عنوان رنگ مصنوعی استفاده می‌شود. آنها، که معمولاً در دوزهای پایین برای تشخیص سرطان استفاده می‌شود، در آب پایدار می‌مانند و خیلی خوب به لایه بیرونی سلول‌ها می‌چسبند.
 
یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه رایس، دانشگاه A&M تگزاس، و دانشگاه تگزاس می‌گویند که این رویکرد جدید به طرز قابل‌توجهی بهتر از نوع دیگری از ماشین‌های مولکولی نابودکننده سرطان که قبلا ساخته شده بودند، به نام موتورهای نوع Feringa، است که آن روش نیز قابلیت درهم‌شکستن ساختارهای آن سلول‌های مشکل‌ساز را دارد.
 

جیمز تور، شیمیدان از دانشگاه رایس، می‌گوید: «این یک نسل کاملاً جدید از ماشین‌های مولکولی است که ما آنها را چکش مولکولی می‌نامیم. آنها از نظر حرکت مکانیکی‌شان بیش از یک میلیون برابر سریعتر از موتورهای نوع Feringa قبلی هستند، و می‌توان آنها را با نور نزدیک به مادون قرمز، به جای نور مرئی، فعال‌سازی کرد».
 
استفاده از نور نزدیک به مادون قرمز از این جهت اهمیت دارد که دانشمندان را قادر می‌سازد تا به عمق بیشتری در بدن نفوذ کنند. سرطان‌هایی که در استخوان‌ها و اندام‌ها رخ می‌دهند به طور بالقوه می‌توانند بدون نیاز به جراحی درمان شوند.
 
در آزمایش‌هایی که روی سلول‌های سرطانی کشت‌شده آزمایشگاهی انجام شد، روش چکش مولکولی 99 درصد در نابودی سلول‌ها موفق بود. این رویکرد همچنین روی موش‌های مبتلا به تومور ملانوما آزمایش شد و نیمی از این حیوانات بدون سرطان شدند.
 
این اولین باری است که یک پلاسمون مولکولی به این روش برای برانگیختن کل مولکول و ایجاد عمل مکانیکی مورد استفاده برای دستیابی به یک هدف خاص – که در این مورد، پاره کردن غشای سلول‌های سرطانی است - استفاده می‌شود.
 
 
این تحقیق در Nature Chemistry منتشر شده است.
کد مطلب: 76347
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام