۰
plusresetminus
شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۹

چت‌جی‌پی‌تی 5 دنیا را تغییر می‌دهد

ایتنا - با اینکه حتی آلتمن نیز موافق بود که نگرانی‌هایی در مورد هوش مصنوعی و AGI وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که این شرکت از قبل، برنامه‌ریزی انتشار ChatGPT-5 را در اواخر امسال آغاز کرده است.
چت‌جی‌پی‌تی 5 دنیا را تغییر می‌دهد
با این که از ظهور فناوری هوش مصنوعی و دستاوردهای آن، زمان زیادی می‌گذرد و محصولات و خدمات فراوانی در جهان بر آن استوار شده‌اند، با این حال وقتی که شرکت OpenAI محصول تازه خود یعنی ChatGPT را به جهان معرفی کرد، شاید کسی گمان نمی‌کرد که طوفانی جدید در دنیای فناوری در پیش است.
بلافاصله و علیرغم برخی مخالفت‌ها، استفاده از این فناوری مورد استقبال قرار گرفت و شرکت‌های بزرگ دیگر نیز به سرعت محصول مشابه خود را در بازار رقابت عرضه کردند.

اکنون شرکت OpenAI به توسعه محصول خود پرداخته و با عرضه قابلیت‌های جدید و بهبودیافته، محصول ChatGPT-4  را ارائه نموده است، و علاوه بر این همزمان در فکر توسعه و ارائه نسخه بعدی ربات هوش مصنوعی است که برای کاربران و صاحبنظران، بسیار هیجان‌انگیز است.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که به هوش مصنوعی یا AGI دست خواهد یافت.

 

AGI چیست و چرا برخی از آن هراس دارند؟


به گزارش ایتنا، ایده موجود در پشت AGI این است که ماشین‌ها خواهند توانست به سطحی از درک و بیان معادل با توانایی انسان دست یابند. انتظار می‌رود سطح خروجی AGI چنان بالا باشد که حتی گاه از عملکرد انسانی قابل تشخیص و تفکیک نباشد.
از دید کارشناسان، همین واقعیت که ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که رایانه‌ها کم و بیش دارای چشم و گوش خواهند بود و ضمنا حتی توانایی کنترل برخی ابعاد اینترنت را هم به دست می‌آورند، تا همین لحظه بزرگ‌ترین دستاورد پیشرو در عرصه فناوری پس از ابداع شبکه اینترنت به شمار می‌رود.
همین قابلیت قطعا موجب می‌شود که برخی آن را «هیجان‌انگیز»، و گروهی دیگر آن را «هراس‌انگیز» قلمداد کنند.
 

نگرانی‌ها از هوش مصنوعی


این دستاورد که هوش مصنوعی به شکل بالقوه امکان شباهت کامل با انسان را داشته، و نیز برخی تصرف‌ها و کنترل‌ها را خواهد داشت، موجب بروز ناراحتی و هراس برخی کارشناسان، و نیز دخالت قانونگذاران و تنظیم‌کننده‌های حریم خصوصی در در جهان شده است؛ از جمله اخیرا اروپا شروع به بررسی رویه‌های OpenAI کرده است، در این خصوص برخی کشورها به سرعت واکنش نشان داده و برخی دیگر نیز برنامه‌هایی در دست اجرا دارند.

     در این خصوص بخوانید:
     - ایتالیا چت‌جی‌پی‌تی را ممنوع کرد
     - چت‌جی‌پی‌تی در ایتالیا آزاد شد


اخیرا سام آلتمن مدیر عامل شرکت OpenAI در کمیته فرعی سنای آمریکا حاضر شد و شهادت داد و گفت ما هم به‌مانند مردم عادی، نگرانی‌های درباره هوش مصنوعی قوی‌تر داریم. به‌گفته سام آلتمن، دخالت دولت برای کاهش خطرات هوش مصنوعی ضروری است.
با این حال، آلتمن در یکی از رویدادهای اخیر MIT قبل از شهادتش در مجلس سنا، گفت که هنوز ChatGPT-5 عرضه نشده که نگران آن باشید!

از سوی دیگر، نگرانی‌ها جنبه دیگری نیز دارد. از دید صاحبنظران، گسترش هوش مصنوعی دست کم پنج میلیون شغل را از بین خواهد برد در بطور کلی، بیم آن می‌رود که این فناوری(به ویژه AGI) نیاز به نیروی انسانی شاغل را در بسیاری از صنایع کاملاً از بین ببرد.
 

GPT-5 در راه است


همانطور که در مقاله‌ای در DigitalTrends اشاره شده است، هم اکنون توسعه و طراحی GPT-5 در دست انجام است، هر چند برخی اقدامات برای جلوگیزی از آن انجام شده است، از جمله نامه و طوماری که توسط بیش از هزار چهره عمومی و رهبران فناوری جهان امضا و منتشر شده است و در آن درخواست شده که فعلا هر فناوری فراتر از GPT-4  متوقف گردد.
نام تعدادی از افراد سرشناس و موثر که امضا کننده نامه مزبور هستند عبارتست از: ایلان ماسک، استیو وزنیاک، اندرو یانگ و بسیاری دیگر.

با اینکه حتی آلتمن نیز موافق بود که نگرانی‌هایی در مورد هوش مصنوعی و AGI وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که این شرکت از قبل، برنامه‌ریزی انتشار ChatGPT-5 را در اواخر امسال آغاز کرده است.
این احتمال وجود دارد که نسخه جدید پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشد و بتواند به مراتب بیشتر از نسخه پیشین  خود کارآ و موثر باشد.
 

مزایای هوش مصنوعی


از سوی دیگر، مزایای دستاوردهای جدید هوش مصنوعی بی‌شمارند؛ دیدن اینکه این فناوری چه چیزی به ارمغان خواهد آورد و چه فرصت‌های جدیدی را به جهان ما خواهد داد، هیجان انگیز است. بدون شک، تغییر بزرگی در راه است، و AGI جهان ما را متحول خواهد کرد.
با نگاهی به مزایای فوق‌العاده این فناوری، می‌توان دید که چشم‌انداز آینده اینترنت و نیز توانایی میلیون‌ها نفر را برای  طراحی و تولید آثار خیره‌کننده را تغییر خواهد داد.

شاید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این فناوری را بتواند در عرصه خلاقیت دانست، چرا که هنرمندان و طراحان و معماران و... با خلاقیتی بی‌سابقه به طراحی و تولید آثار و محصولاتی کاملا متفاوت از گذشته خواهند پرداخت که اکنون کمترین محدودیتی در تخیل و خلاقیت را پیش روی خود نمی‌بیند.
 
کد مطلب: 73106
برچسب ها: چت جی پی تی ChatGPT
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام