۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۱

مقایسه ورق پلکسی گلاس و پلی کربنات براساس استفاده و قیمت

با یادگیری تفاوت بین پلی کربنات و پلکسی گلاس، ممکن است متوجه شوید که نمی توانید یکی را برای برتر بودن انتخاب کنید. بلکه بهترین انتخاب را باید بر اساس پروژه و شرایط و گزینه های مختلف انجام داد.
مقایسه ورق پلکسی گلاس و پلی کربنات براساس استفاده و قیمت
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



سال هاست که پلی کربنات و پلکسی گلاس به عنوان جایگزینی ایده آل برای شیشه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. با این حال، مزایا و معایب خاص هر یک از مواد باعث ایجاد شک و تردید در هنگام انتخاب می شود.
زمانی که سازندگان یا هر نوع صنعت مبلمان به دنبال پلاستیک شفاف می گردند، اغلب بین پلی کربنات و ورق پلکسی گلاس انتخاب می کنند. آنها مواد انعطاف پذیر و بادوام هستند. اما مردم معمولاً بین هر دوی آنها سردرگم می شوند.
به این دلیل که هر دوی آنها پلاستیکی شفاف هستند و مورد استفاده مردم قرار می گیرند. وزن ورق پلکسی گلاس و پلی کربنات هر دو در مقایسه با شیشه به اندازه نصف است. وزن آنها باعث می شود در هنگام استفاده از آن در برابر شکستن مقاوم باشند.
 

پلی کربنات چیست؟


قبل از تجزیه و تحلیل تفاوت پلکسی گلاس و پلی کربنات، باید اطلاعات کافی در مورد این دو محصول را بدانید. بهتر است ابتدا این دو ماده شیمیایی را تعریف کرده و سپس تفاوت آن ها را بیان کنیم. پلی کربنات یک ماده قوی و شفاف است که از سال 1958 به طور عمومی مورد استفاده قرار گرفت و بازار را کاملاً به نفع خود منحرف کرد.
پس از کشف فرمول پلی کربنات و تولید ورق از سال 1968، افزایش قابل توجهی در استفاده از آن مشاهده شد؛ بنابراین، این ماده در زمینه های شیمیایی، ساختمانی و حتی دفاعی شهرت یافت. پلی کربنات با ویژگی هایی مانند مقاومت بالا، شفافیت شیشه مانند، وزن سبک و عایق سرما و گرما، از سایر مواد پوششی پیشی گرفته و به یک محصول پتروشیمی و شیمیایی محبوب تبدیل شده است.
امروزه از این ماده برای سقف های کاذب، دیوارهای گلخانه، سایبان پارکینگ ها یا استخرها و بسیاری سازه های دیگر استفاده می شود. جدا از هزینه کمتر و حمل و نقل راحت تر نسبت به شیشه به دلیل وزن کم، پلی کربنات امنیت بیشتری را فراهم می کند.
پلی کربنات وقتی خرد شود به اندازه شیشه خطرناک نیست و زیر آتش نمی سوزد. با این حال، ذوب می شود و مشتعل نمی شود.
 
ورق پلکسی گلاس و پلی کربنات

پلکسی گلاس چیست؟


پلکسی یا شیشه با نام های دیگری مانند پلکسی گلاس، پلی متیل متاکریلات و لمینت اکریلیک یا شفاف شناخته می شود و در طرح ها و رنگ های متنوعی تولید می شود. بر اساس تقاضای مشتری در اندازه های مختلف ارائه می شود.
علیرغم انعطاف پذیری بالا، لزوماً بافت نرمی ندارد و ممکن است بافتی سفت و حتی تا حدودی خشک داشته باشد و تحت وزن، فشار یا ضربه سنگین بشکند یا خرد شود. پلکسی گلاس نیز مانند پلی کربنات سبک وزن است که استفاده از آن را در صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی و معماری افزایش داده است. ورق کریستال نیز شباهت‌های کاربردی بسیاری باهم دارند که موارد استفاده تقریبا مشابهی دارند.

 

تفاوت پلکسی گلاس و پلی کربنات در چیست؟


بر اساس تعریف آنها، ممکن است تا حدودی به تفاوت آنها پی برده باشید. با این وجود، در ادامه، تفاوت پلکسی گلاس و پلی کربنات به اختصار توضیح داده شده است.
   1- اول اینکه پلی کربنات نسبت به پلکسی گلاس انعطاف پذیرتر است. اگرچه روکش های شیشه ای ممکن است در حین سوراخ کردن شکسته یا بشکنند، اما در مورد پلی کربنات این اتفاق نمی افتد و امکان سوراخ کردن آسان را فراهم می کند.
   2- تفاوت دوم به توانایی پولیش آنها مربوط می شود. ورق پلکسی گلاس را می توان به راحتی جلا داد، در حالی که ورق پلی کربنات نمی تواند.
   3- سومین تفاوت پلکسی گلاس و پلی کربنات به رنگ و شفافیت آنها مربوط می شود. اگرچه ورق های پلی کربنات در رنگ ها و سطوح شفافیت متفاوتی ساخته می شوند، اما شفافیت بیشتری نسبت به پلکسی گلاس دارند. لازم به ذکر است که پلی کربنات نزدیکترین ماده شیشه مانند است که توسط شیمیدانان ساخته شده است.
   4- تفاوت چهارم مربوط به تفاوت دومی است که قبلاً ذکر شد. با توجه به قابلیت پولیش، لبه های ورق های ساخته شده از این ماده صاف و قابل پرداخت هستند، در حالی که لبه های ورق های پلی کربنات نمی توانند. بنابراین یکنواخت و منسجم نیستند.
   5- از آنجا که پلکسی گلاس سطح صاف تری دارد و می توان آن را جلا داد، چسباندن آن راحت تر از پلی کربنات است. بنابراین اگر به هر دلیلی نیاز به چسباندن این قسمت ها به یکدیگر یا سایر قسمت های سازه خود دارید، پلکسی انتخاب مناسبی است.

 

پلکسی گلاس یا پلی کربنات، کدام بهتر است؟


پس از آشنایی با ماهیت و کاربرد هر ماده، نوبت به انتخاب بر اساس تفاوت پلکسی گلاس و پلی کربنات می رسد. پلی کربنات یا پلکسی گلاس هر دو بر پایه پلیمر هستند که قیمت آنها را تعیین می کند. با این حال، پلکسی گلاس اغلب ارزان تر از پلی کربنات است.
همچنین، اگر از محیط زیست آگاه هستید، می توانید پلکسی گلاس قابل بازیافت را انتخاب کنید. البته به یاد داشته باشید که پلی کربنات مقاومت بیشتری در برابر خراش، ضربه و وزن دارد. همچنین پلی کربنات با مقاومت شیمیایی خود به راحتی قابل شستشو و پاک کردن لکه ها خواهد بود.
با یادگیری تفاوت بین پلی کربنات و پلکسی گلاس، ممکن است متوجه شوید که نمی توانید یکی را برای برتر بودن انتخاب کنید. بلکه بهترین انتخاب را باید بر اساس پروژه و شرایط و گزینه های مختلف انجام داد.
شما می توانید از ورق های پلی کربنات و پلکسی گلاس به عنوان جایگزینی برای شیشه استفاده کنید. هر دوی آن‌ها شفاف، مقاوم در برابر شکستن و کاملاً قالب‌گیری برای کاربرد آسان هستند. با این حال، ویژگی های خاصی وجود دارد که یکی را از دیگری متمایز می کند.
 
ورق پلکسی گلاس و پلی کربنات

دوام پلکسی گلاس چقدر است؟


هم لکسان و هم اکریلیک حتی پس از استحکام می توانند خراشیده شوند. از هر دو، رایانه شخصی مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارد و بنابراین می توان برای ضد گلوله بودن مورد شکایت قرار داد. از سوی دیگر، پلکسی گلاس سفت است و حتی پس از تولید به صورت ورقه‌های انعطاف‌پذیر به راحتی از بین می‌رود. پلی کربنات حدود 30 برابر بیشتر مقاومت در برابر نیرو از خود نشان می دهد.

 
کد مطلب: 70956
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما


علیرضا
feedback
Iran, Islamic Republic of
فرق این ورق هایی که پلی کربنات آیداپلاستیک هستند و این شرکت نمایندگیش رو داره با ورق های پلی کربناتی که شرکت آقای پلکسی میفروشه و نماینده ش هست چیه. هیچکس راهنمایی نمیکنه فرق ورق های پلی کربنات با این همه تفاوت قیمت از یک میلیون تا 3 میلیون چیه و من برای سقف سوله کدوم رو باید استفاده کنم
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام