۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۹

بتن های پرکاربرد در ساختمان سازی

انواع بتن و کاربرد هابی آن در ساختمان سازی
بتن های پرکاربرد در ساختمان سازی
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------


بهترین انواع بتن‌های پرکاربرد در ساختمان سازی چه انواعی دارند؟ بهتر است در روند ساختمان سازی از چه نوع بتنی استفاده کرد؟ مزایا و معایب استفاده از انواع بتن در فعالیت‌های ساختمانی چیست؟ در صورتی در حوزه ساخت و ساز انواع بناهای ساختمانی فعالیت داشته و تمایل دارید از بهترین متریال استفاده کنید بهتر است با ما همراه باشید تا انواع بتن‌های پرکاربرد را مورد بررسی قرار دهیم.
 

بتن چیست؟


بتن از سه ماده اولیه آب، سیمان پرتلند و سنگدانه تشکیل شده که توسط خمیر سیمانی به یکدیگر متصل شده و خاصیت فشردگی بالایی را ایجاد کرده‌اند. نکته مهمی که در مورد ترکیب بتن وجود دارد باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که به دلیل ساختار منحصر به فردی آن این امکان به وجود آمده تا در مراحل ساخت از سایر متریال چون روان کننده و سایر مواد معدنی چون خاکستر بادی و سرباره در آن استفاده شود.
این متریال موجب سخت شدن مخلوط بتن شده و در نتیجه یک فرآیند شیمیایی در آن رخ می‌دهد تا کارایی این محصول را در هنگام استفاده افزایش دهد. بتن سخت شده که در آن سنگدانه‌های ریز فضای خالی بین سنگدانه‌های درشت را پر کرده و با استفاده از خمیر سیمان یک حالت سختی و گیرش زیادی را ایجاد می‌کند در صنعت ساختمان سازی نیز کاربرد بسیار بالایی را از خود نشان داده است.
 

بتن پیش ساخته


بتن پیش ساخته از جمله کاربردی‌ترین انواع بتن است که در یک محیط کنترل شده و صورت خاصی تولید خواهد شد. این محصول تنوع بسیار زیادی داشته و به شکل‌های مختلفی تهیه و در دسترس قرار خواهد گرفت. بتن پیش ساخته انواع مختلفی داشته و به دلیل باکس‌ها و قطعاتی که دارد این روزها در حوزه راه و ترابری و ترافیک نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از جمله کاربردهای مهم آن باید به ساخت کانال‌های مختلف برای هدایت آبراهه‌ها اشاره داشته باشیم. این قطعات با استفاده از ماشین‌های بزرگی چون جرثقیل حمل و نقل شده در نتیجه اگر به دنبال متریال مناسب برای پروژه‌های بزرگ مقیاس هستید باید بگوییم که این متریال بهترین انتخاب برای شما در نظر گرفته خواهد شد.
یکی از مهمترین کاربردهای این نوع بتن در فاضلاب، پل‌هایی با دهانه کوتاه، تونل‌های زیر زمینی، خانه‌های پیش ساخته و ... در نظر گرفته شده‌اند. از جمله مزایای این نوع بتن می‌توان جایگذاری آن در پروژه‌های سنگین را در نظر بگیریم. همچنین در ابعاد مختلف و متناسب با کانال آبی از آن استفاده خواهد شد. برای فعالیت کارگران مناسب است چرا که نصب و تعمیر آن به آسانی انجام می‌شود. در زمان ساختمان سازی صرفه جویی می‌کند چرا که به دلیل ساختاری که دارد، عملیات ریخته گری در محل را از بین خواهد بود و به دلیل آماده بودن همزمان فرآیند خاک برداری و نقشه برداری صورت خواهد گرفت.
همچنین کیفیت کار را افزایش خواهد داد و به دلیل زیبایی فوق العاده بالایی که دارد با توجه به نیاز مشتری در رنگبندی و سایزبندی مختلفی طراحی و ساخته می‌شود. همچنین بتن پیش ساخته در هزینه‌ها صرفه جویی کرده و برای فعالیت با آن نیاز نیست نیروی کار متعددی در دست داشته باشید، علاوه بر آن کیفیت کار را افزایش داده و ایمنی زیادی را نیز فراهم خواهد آورد.
 

بتن اکسپوز


بتن اکسپوز از جمله قطعات پیش ساخته در ابعاد مختلف است که کاربردهای گوناگونی داشته و اغلب از آن در دیوارهای داخلی، خارجی، راهروها، روف گاردن و حتی راه پله استفاده می‌شود. از جمله نکات مثبتی که در مورد این نوع بتن وجود دارد باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که به دلیل مدرن و مینیمال بودن طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و بر این اساس توجه معماران و طراحان را به خود جلب کرده است. از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در به همین دلیل طول عمر بالایی را از خود نشان داده در نتیجه اگر به دنبال یک محصول فوق العاده در صنعت ساختمان سازی هستید بهتر است به دنبال این محصول باشید چرا که با قیمت مقرون به صرفه و جذب آب پایین شرایطی را ایجاد خواهد کرد تا در انواع فضاهای ساختمانی از آن استفاده کنید.
نکته مهمی که وجود دارد این موضوع در نظر گرفته خواهد شد که به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارد برای تحمل باد، باران و تابش خورشید مناسب در نظر گرفته شده است در نتیجه در انواع شرایط اقلیمی قابل استفاده خواهد بود و کاربرد زیادی را از خود نشان می‌دهد. جالب است بدانید که بافت و طرح‌های مختلف برای تولید آن قابل انجام است و در طراحی‌هایی چون چوب، پارچه، طرح کاشی و حتی صیقلی تهیه و مورد استفاده است.
چیزی که بتن اکسپوز را مورد محبوبیت قرار داده را باید استحکام بالای آن در نظر بگیریم. علاوه بر مانگاری و استحکام بالا نکته مثبتی که در مورد آن وجود دارد را باید قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودنش به حساب آوریم. در مورد ساخت بتن اکسپوز باید بگوییم که با کیفیت و درجه اختلاط مناسب ابتدا با دوغاب آب و سیمان تشکیل شده است. سیمان، آهک و سیلیس را بدون آب مخلوط کرده و سپس دو ترکیب را با یکدیگر میکس خواهند کرد تا شکلی همگن به خود بگیرد و در نهایت در قالب قرار گرفته و جدا سازی خواهد شد.
 

نمای بتنی


نمای بتنی در ساختمان سازی مورد استفاده قرار گرفته و شکلی جذاب و مدرن برای ساختمان‌ها ایجاد کرده است. این روزها دوام و پایداری در صنعت ساخت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و اصولا طراحان و سازندگان تلاش دارند تا با استفاده از متریال مرغوب استحکام بنا را افزایش دهند. در این زمینه نمای بتنی از جمله بهترین روش‌ها برای زیباسازی و همچنین بالا بردن پایداری ساختمان خواهد بود. این نوع بتن نه تنها برای ساختمان‌های اداری بلکه در انواع بناها نیز مورد استفاده قرار گرفته و علاوه بر کاربرد زیادی که دارد با قیمتی مناسب در دسترس قرار گرفته است.
این نوع نما مخصوص افرادی است که به دنبال نماهای مدرن برای ساختمان سازی هستند که در سال‌های اخیر توانسته توجه بسیاری از افراد را به طرف خود جلب کند. این نوع نما از تایل‌های کوچک تشکیل شده تا در طراحی‌های بزرگ مورد استفاده قرار گیرد، بر این اساس کاربرد بسیار زیادی را از خود ارائه داده است. به دلیل اینکه تایل‌های دکوراتیو از جنس بتن هستند وزن زیادی نداشته و این موضوع سبب خواهد شد تا وزن ترکیب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
از کاربردهای مهم آن باید به دیوارپوش داخلی، استفاده برای کف پوش بتنی در محوطه، طراحی داخلی و حتی نمای ساختمان نیز اشاره داشته باشیم. با توجه به این موارد به انتخاب نخست نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان تبدیل شده است. به دلیل مقاومت زیادی که دارد برای شرایط مختلف مناسب بوده در نتیجه در برابر طوفان، باران اسیدی و ... دچار واکنش شیمیایی یا خردگی نمی‌شود. بدین ترتیب به مرور زمان کیفیت و زیبایی خود را حفظ خواهد کرد. برای اجرای آن اصولا از دوغاب سیمان و ماسه استفاده می‌شود. برای این کار در ابتدا پشت تایل‌ها شکاف‌هایی ایجاد شده و به وسیله مفتول و سیم اسکوپ و چیدن آن‌ها در کنار هم دوغاب را پشت تایل خواهند ریخت.
 
 

پنل بتنی


پنل بتنی مناسب‌ترین انتخاب برای محیط‌های سردسیر بوده و بر این اساس برای مناطقی که شرایط جوی نامساعدی دارد بهترین گزینه در نظر گرفته شده و کاربرد بالایی از خود نشان داده است. در نتیجه در مقابل بخندان مقاومت بالایی داشته و در شکل و انواع مختلف تهیه و در دسترس قرار گرفته است. این محصول ابعاد گوناگونی داشته و با فرمولاسیون خاص بهترین گزینه برای صنعت ساختمان تبدیل شده است. علاوه بر این باید اشاره داشته باشیم که استحکام و عملکرد فوق العاده بالایی دارد در نتیجه از موزائیک‌های معمولی کاربرد بیشتری دارد و برای نصب بر دیوار و کف فضای مورد نظر بسیار ایده‌آل در نظر گرفته شده است.
از جمله مزایای آن باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که برای انواع سلیقه‌ها مناسب بوده و تا کنون توانسته است به بهترین نحو نیاز افراد را از بین برده و با یک ظاهر شیک و مدرن این روزها طرفداران بسیار زیادی پیدا کند. همچنین با حداقل تعمیرات قابل نگهداری بوده و با طول عمر بالایی که دارد برای محیط کار نیز بهترین انتخاب خواهد بود. راحتی در تمیز کردن را می‌توان یکی از بزرگترین مزایای پنل بتنی در نظر داشته باشیم.
هزینه نگهداری و مرمت پایین داشته و برای استفاده طولانی مدت مناسب خواهد بود. علاوه بر این موضوعات اگر به بافت‌های مختلف علاقمند هستید این پنل امکانی را ایجاد کرده تا بافت‌های متنوعی از آن را داشته باشید. رنگ‌های گوناگونی با استفاده از آن قابل پیاده سازی بوده و بر عکس چوب یا سنگ به مرور زمان خرد یا گود نخواهد شد، همچنین در برابر حشرات، کپک، سیل و آتش سوزی نیز مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان خواهد داد.
 

نمای بتنی پیش ساخته


نمای بتنی پیش ساخته از جمله محصولاتی است که در صنعت ساختمان سازی قدمتی طولانی داشته و ساخت و تولید آن به دوران پس از جنگ جهانی باز می‌گردد. این نوع نمای بتنی علاوه بر اینکه ظاهر شیک و جذابی دارد توانسته تا کنون مقاومت زیادی را از خود نشان دهد. از مهمترین مزایای این نوع نما باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که عایق انرژی است که این موضوع شرایطی را ایجاد کرده تا هدر رفتن انرژی را در محیط به میزان قابل توجهی کاهش داد. همچنین قابل استفاده در تمامی شرایط جوی بوده و این موضوع سبب شده تا این روزها در ایران از طرفداران زیادی برخوردار باشد.
در صورتی که نیاز به تعمیر و نگهداری داشته باشد با قیمت مناسبی انجام خواهد شد. در میان تمامی مصالحی که در ساختمان سازی استفاده می‌شود جزء تجهیزات و مواد کم هزینه در نظر گرفته شده است. نمای بتنی پیش ساخته نسبتا وزن کمی دارد و می‌توان گفت که در مصالح مورد استفاده برای ساختمان یکی از بهترین گزینه‌ها در نظر گرفته شده و برای پروژه‌های بزرگ یک انتخاب ایده‌آل است. علاوه بر تمامی این موارد، خشکی بافت این نمای بتنی پیش ساخته با رنگ طبیعی ممکن است حس سردی و خشکی به ساختمان القا کند که این موضوع یکی از معایب استفاده از آن در نظر گرفته خواهد شد. در نتیجه با در نظر گرفتن این موضوع ممکن است برای هر مکانی مناسب نباشد، در نتیجه توصیه می‌شود اگر به فضایی گرم و صمیمی علاقمند هستید به دنبال نمای بتنی پیش ساخته نباشید. این نوع نما به صورت قالب خوابیده و با بکارگیری بتن از نانوذرات تولید شده و با دانه بندی بسیار مناسب برای نما استفاده می‌شود و با توجه به نیاز و علاقه هر مشتری قابلیت تغییر در قالب بندی را فراهم آورده است که این را می‌توان از مهمترین مزایای آن در نظر داشته باشیم.
 

بتن‌های ضد آب


بتن‌های ضد آب عایق رطوبت بوده و بر این اساس برای سازه‌های بزرگ انتخاب مناسبی در نظر گرفته شده‌اند. این نوع بتن از لایه‌ای غیرقابل نفوذ استفاده کرده در نتیجه مانع نفوذ آب شده است. دارای ترکیب متخلخل بوده و از ایجاد ناهنجاری‌های مختلف در زیبایی بصری بنا جلوگیری خواهد کرد در نتیجه به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید تبدیل شده که این روزها در سراسر ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است.
در این محصول از مایع ضد آب و پودر ضد آب بتن و همچنین سایر مواد افزودنی استفاده شده تا از عبور بخار آب نیز جلوگیری کند در نتیجه دچار ترک خوردگی نشده و به همین دلیل هم برای انواع شرایط جوی مناسب در نظر گرفته شده است. از جمله مزایایی که در مورد بتن‌های ضد آب وجود دارد باید به استحکام بالای آن اشاره داشته باشیم که میزان آسیب پذیری را کاهش داده است و همچنین تعمیر و نگهداری را آسان کرده است.
علاوه بر این موضوعات در زمان و هزینه نیز صرفه جویی کرده و مانع ایجاد قارچ و کپک خواهد شد که این موضوع احتمال ابتلا به بیماری و همچنین حساسیت را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. جالب است بدانید که با استفاده از این نوع بتن ارزش ملک نیز بالا خواهد رفت که این موضوع برای فروش نیز یکی از بزرگترین مزایای آن به حساب خواهد آمد. ظاهر زیبایی ایجاد کرده و سایش و ترک خردگی را از بین خواهد برد.
 
 

بتن‌ها آماده


بتن‌های آماده اصولا به بتنی گفته می‌شود که در حالت خمیری قرار گرفته و به شکل استانداردی در کارخانه تولید و در دسترس مشتری قرار می‌گیرد. این نوع مصالح ساختمانی به جای آماده شدن در کارگاه در مرکز بتن سازی ترکیب شده و توسط تراک میکسر به محل پروژه انتقال پیدا خواهند کرد بر این اساس نقش بسیار موثری در بالا بردن سرعت پروژه‌های بزرگ از خود ایفا می‌کند. این نوع بتن آماده، کیفیت بسیار بالایی داشته و به همین دلیل هم طول عمر زیادی خواهد داشت. با توجه به این موضوع نسبت به آماده سازی بتن در محل هزینه بیشتری را با خود به همراه دارد.
اصولا از آب، سنگندانه، افزودنی‌های معدنی و همچنین افزودنی‎های شیمیایی تشکیل می‌شود. از جمله مهمترین مزایای آن باید به صرفه جویی انرژی اشاره کنیم و علاوه بر آن جلوی هدر دادن متریال را نیز خواهد گرفت. از مقاومت بسیار زیادی برخوردار است در نتیجه در برابر سوانحی چون زلزله، باران، برف، سیل و ... نیاز به بازسازی نداشته و خروجی آن نیز بسیار بالاست و در هر ساعت ایستگاه بین 30 الی 60 متر مکعب بتن آماده تولید می‌کند که در روش معمول این عدد به 4 الی 5 متر مکعب بتن کاهش پیدا خواهد کرد.
علاوه بر مزایای بسیار زیادی که این روش دارد، معایبی را نیز با خود به همراه خواهد داشت. مهمترین عیبی که بتن آماده دارد را باید محدودیت زمانی استفاده از آن در نظر بگیریم، بر این اساس که تنها 90 دقیقه فرصت دارید تا آن را بکار گیرید. در صورتی که در پروژه‌ای با فضای کوچک مشغول به فعالیت هستید به دلیل تجهیزات و ماشین آلات بزرگ این روش برای شما امکان پذیر خواهد بود. از طرفی دیگر باید گفت که در صورت طولانی بودن مسافت بتن دچار ترک خوردگی شده و این موضوع از کیفیت آن خواهد کاست در نتیجه بهتر است پس از رسیدن مصالح به محل مربوطه، آب و سایر افزودنی‌های شیمیایی به ساختار بتن افزوده شود تا زمان گیرش را به تعویق بیندازد.
 

بتن‌های سبک


بتن‌های سبک در طی سال‌های اخیر از جمله پارامترهای کاربردی در صنعت ساختمان سازی هستند که نسبت به بتن معمولی وزن کمی داشته و در مقابل آن با مزایای بسیار زیادی همراه هستند. در صورت استفاده از این نوع بتن وزن سازه کاهش پیدا کرده و به همین دلیل نیازمند مسلح کردن ساختمان خواهید بود. بتن سبک اصولا از سنگدانه‌های متخلخل تهیه شده که علاوه بر کاهش وزن، استحکام بسیار بالایی را بدست آورده است. بتن سبک در هر متر مکعب 1000 کیلوگرم وزن داشته و در برابر آن بتن معمولی وزنی معادل با 2400 کیلوگرم دارد.
فرایند تولید این بتن به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در روش اول از سنگدانه‌های سبک به جای سنگدانه‌های معمولی استفاده خواهد شد، در برخی موارد با ایجاد گاز یا کف داخل بتن تشکیل شده و در سایر موارد نیز ریزدانه‌های حذف شده و تخلخلی در ساختار بتن به وجود می‎آیند. این نوع مصالح ساختمانی مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه دارد از مهمترین آن‌ها باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که فشار بسیاری را تحمل کرده و عایق انرژی است. همچنین زمان ساخت سازه را کاهش داده و در هزینه نهایی نیز صرفه جویی خواهد کرد.
در برابر حوادثی چون زلزله و ترک خوردگی مقاومت بسیار زیادی از خود نشان خواهد داد. برای استفاده در سازه‌های مرتفع در نواحی مرتفع مناسب در نظر گرفته خواهد شد. از جمله مهمترین کاربردهای آن باید به استفاده در فوندانسیون، تیر، سقف و دیوارهای در اسکلت‌های فلزی اشاره کنیم. همچنین برای عایق کاری دیوارهای ساختمان نیز مناسب بوده و به دلیل شکل پذیری آسان برای ایجاد انواع سازه نیز انتخاب مناسب در نظر گرفته خواهد شد.
 
مقاله بتن‌های پرکاربرد در ساختمان سازی با در نظر گرفتن مزیت‌ها و معایب انواع بتن‌های پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز تهیه و در دسترس قرار گرفته است. بر این اساس دیدگاه مناسبی برای استفاده از بهترین مصالح ساختمانی ایجاد کرده تا این امکان را داشته باشید که متریال ایده‌آلی را در هنگام ساخت بنا مورد استفاده قرار دهید.
کد مطلب: 78338
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام