۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۷

کشف یک درگاه اسرارآمیز در مریخ: یک درگاه چندجهانی یا صرفا یک شکستگی ناشی از زلزله؟

ایتنا - این «درگاه» تازه کشف‌شده منجر به بحث‌هایی در سایت‌هایی همچون ردیت شده است و تا حدی مورد توجه رسانه‌ای جهان قرار گرفته که باعث شده تا ناسا به سرعت برای شفاف‌سازی این موضوع وارد عمل شود.
کشف یک درگاه اسرارآمیز در مریخ: یک درگاه چندجهانی یا صرفا یک شکستگی ناشی از زلزله؟
یک عکس گرفته شده توسط مریخنورد کنجکاوی (Curiosity) در شبکه‌های اجتماعی بسیار بحث‌برانگیز شده است. در این عکس، که در ماه مه 2022 گرفته شده است، به نظر می‌رسد که یک درگاه به‌دقت حک شده در بستر سنگی مریخ دیده می‌شود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این «درگاه» تازه کشف‌شده منجر به بحث‌هایی در سایت‌هایی همچون ردیت شده و تا حدی مورد توجه رسانه‌ای جهان قرار گرفته که باعث شده تا ناسا به سرعت برای شفاف‌سازی این موضوع وارد عمل شود.
 

درگاهی در دریاچه قدیمی دهانه گیل

 ناسا جی‌پی‌ال به وبسایت Snopes گفت که این «درگاه» یک شکاف بسیار زوم‌شده بر روی یک صخره بود که بخشی از یک چشم‌انداز به مراتب بزرگتر تصویربرداری شده توسط دوربین Mastcam مریخنورد کنجکاوی بود. یک سخنگوی JPL از طرق ایمیل به اسنوپس اینگونه توضیح داد: «دانشمندان این تیم مشخص کرده‌اند که این شکاف چقدر کوچک است: حدود 30 سانتیمتر پنها و 45 سانتیمتر درازا (11 در 17 اینچ)».
 

این سخنگو ادامه داد: «[تیم علمی] اعلام کرد که چندین شکستگی خطی بر روی این رخنمون وجود دارد، و این مکانی است که اتفاقاً در آن چندین شکستگی خطی با هم تلاقی می‌کنند». نمایندگان ناسا یک عکس منظره‌ای موزائیکی بزرگ را به اسنوپس نشان دادند که درک بهتری از ابعاد درگاه مفروض بر روی دهانه گیل (Gale) فراهم می‌آورد.
 
«کنجکاوی» از سال 2012 که در مریخ فرود آمد مشغول اکتشاف در دهانه گیل بوده است. ناسا اینگونه توضیح داده است که حدود 3.5 تا 3.8 میلیارد سال پیش، یک شهاب به سیاره سرخ برخورد کرد، که نتیجه آن شکلگیری این دهانه بود. دانشمندان بر این باورند که آب ممکن است در گذشته دور در این دهانه موجود بوده است. به این دلیل، این مکان به عنوان یک مکان بسیار مورد علاقه دانشمندان مطرح بوده است.
 
اما به طور کلی این منطقه پر از ناهمواری‌هایی است که ناشی از فرسایش طبیعی، توفان‌های شن، شرایط اقلیمی و حتی زلزله‌های مریخ که توسط لندر این‌سایت نیز به ثبت رسیده‌اند.
 
کد مطلب: 68582
نام شما
آدرس ايميل شما


⁦(。◕‿◕。)
feedback
Iran, Islamic Republic of
کانال کولر است برای هواکش و رباط های کوچک مثل یک درب گاراژ است تا عمق آن و داخل آن تصویر برداری نشود دامن زدن به تخیلات مردم کار مفیدی نیست
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام