۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۳۰

احتمالا استقامت رنگین‌کمانی روی مریخ ندید!

ایتنا - سیاره سرخ یک محیط بسیار متفاوت نسبت به زمین است، ولی افراد طبیعتا به دنبال برخی از پدیده‌هایی در اتمسفر مریخ می‌گردند که همانند آن چیزی باشد که ما در زمین می‌بینیم.
احتمالا استقامت رنگین‌کمانی روی مریخ ندید!
ناسا معمولا تصاویر خام جدید را از فضاپیمایی که در مدار مریخ می‌چرخند و مریخنوردهایی که روی سطح آن حرکت می‌کنند به اشتراک می‌گذارد. سیاره سرخ یک محیط بسیار متفاوت نسبت به زمین است، ولی افراد طبیعتا به دنبال برخی از پدیده‌هایی در اتمسفر مریخ می‌گردند که همانند آن چیزی باشد که ما در زمین می‌بینیم. یک مثال آن تصویری است که ناسا اخیرا از «دوربین عقب سمت چپ اجتناب از مخاطرات» مریخنورد استقامت، که با عنوان Hazcam شناخته می‌شود، به اشتراک گذاشت.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، در بالای سمت چپ این تصویر مخابره شده ظاهرا یک رنگین‌کمان در آسمان بالای سطح مریخ دیده می‌شود. با این حال نباید از خطای دید غافل شد. صفحه توئیتر رسمی مریخنورد استقامت ناسا این تصویر را منتشر کرده و خاطرنشان نموده است که بسیاری از افرادی که آن را دیده‌اند پرسیده‌اند که آیا یک رنگین‌کمان است.
 
تیم استقامت توضیح داده است که رنگین‌کمانی در کار نیست چرا که رنگین‌کمانها بر روی سیاره سرخ امکانپذیر نیستند. یک رنگین‌کمان وقتی ایجاد می‌شود که نور از قطرات ریز آب در اتمسفر زمین منعکس شوند. با این حال، در مریخ، آب کافی برای متراکم شدن وجود ندارد، و این سیاره سردتر از آن است که آب مایع در اتسمفرش پیدا شود.
 

توضیح نه چندان جذابی که برای آنچه در این تصویر دیده می‌شود ارائه شده لنز فلر (lens flare) است. لنز فلر پدیده‌ای است که در آن نور در یک سیستم لنز پراکنده یا فلر شود، که نوعا در واکنش به یک نور روشن حاصل از یک مصنوعات نامطلوب درون تصویر است. در این نمونه، لنز فلر بسیار شبیه یک رنگین‌کمان به نظر می‌رسد.
 
مریخنورد استقامت اکنون چند ماه است روی سطح مریخ بوده است و در حال حاضر در حال اجرای تحقیقات علمیش در تلاش برای یافتن شواهدی از حیات در گذشته بر روی این مریخ (بهرام) است. همچنین وظیفه قرار دادن هلیکوپتر «نبوغ» بر روی سطح مریخ برای پرواز نیز بر عهده استقامت است.
 
 
کد مطلب: 64630
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام