۰
plusresetminus
يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۹

کشف دریاچه‌ای باستانی در مریخ

ایتنا - مریخ‌نورد ناسا با نام «کیوریاستی»، به‌تازگی عکسی از مریخ به زمین فرستاده است که مربوط است به دورهٔ خشکی این سیاره در میلیون‌ها سال قبل.
کشف دریاچه‌ای باستانی در مریخ
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که مریخ‌نورد کیوریاستی در صخره‌های گودال گیل، سطوح نسبتاً بالایی از نمکهای سولفاتی شناسایی کرده است. بر این اساس، پژوهشگران می‌گویند گیل در زمان‌های دور، میزبان یک سامانه «دریاچه و رودخانه» بوده و نمک‌هایی که به‌تازگی یافته شده‌اند، احتمالاً از طریق تبخیر در طی دوره‌ای که سطوح پایین آب بوده، متمرکز و انباشته شده‌اند.
 
گفتنی است دانشمندان بر این باورند که مریخ زمانی گرم و مرطوب بوده است و رودخانه‌ها و دریاچه‌های زیادی هم داشته است. آنها می‌گویند این سیاره یک اقیانوس هم داشته که بخش بزرگی از نیمکره شمالی این سیاره را دربر می‌گرفته است.
 
اما نزدیک به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون سال پیش، اوضاع دستخوش تحول شد و مریخ میدان مغناطیسی خود را از دست داد. این میدان مغناطیسی، از جوّ مریخ در برابر بادهای خورشیدی، یعنی جریان ذرات باردار از سوی خورشید محافظت می‌کرد.
 

در نتیجه، نزدیک به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سال پیش، سیارهٔ سرخ بخش زیادی از هوای خود را از دست داد که نتیجه آن، مکانی سرد و خشک بود. امروز چگالی هوای مریخ تنها ۱ درصد چگالی جوّ زمین در سطح دریاست.
 
شایان ذکر است که مریخ‌نورد کیوریاستی به دانشمندان کمک می‌کند تا به درک بهتری از تاریخچه مریخ دست پیدا کنند؛ از جمله تحولات عمده‌ای را که از سر گذرانده است.

این دستگاه که به‌اندازه یک خودرو است، در ماه اوت سال ۲۰۱۲ در گودال گیل که وسعت آن ۱۵۴ کیلومتر است، فرود آمد و وظیفه آن در وهله نخست، ارزیابی میزان زیست‌پذیری این مکان در گذشته بود. این ماشین خیلی زود شواهد زیادی پیدا کرد که نشان می‌داد در گذشته در این مکان آب مایع وجود داشته است. در واقع گروه مربوط به این مأموریت، تشخیص داده است که کف گیل، یک بستر دریاچه‌ای باستانی است و این ناحیه احتمالاً میزبان زندگی بوده است.
کد مطلب: 58501
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام