۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۵
هشدار سازمان هوانوردی فدرال آمریکا،

هر دو موتور بوئینگ 737 ممکن است پس از برخاستن از کار بیفتند

ایتنا - تصور می‌شود که این مشکل ناشی از زمین‌گیر ماندن موقت ناوگان 737 در طی همه‌گیری کووید-19 و کاهش سرویس‌دهی ایرلاین‌ها در سطح کشور باشد.
هر دو موتور بوئینگ 737 ممکن است پس از برخاستن از کار بیفتند
پس از حوادث متعددی که برای ناوگانی که سابقا زمین‌گیر شده بود رخ داد، سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) به ایرلاین‌ها هشدار داده است که بوئینگ 737 در معرض ریسک خرابی موتور است که به طور بالقوه می‌تواند باعث از کار افتادن موتور جت پس از بلند شدن از باند شود. FAA می‌گوید که اخیرا چهار گزارش از گیر کردن ولو منتشر شده است که، اگر چک نشده بودند، ممکن بود منتج به نتایج فاجعه‌باری شوند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این رهنمود صلاحيت پروازی (AD) اضطراری تمام مالکان و اپراتورهای هواپیماهای یوئینگ 737-300، 400، 500، 600، 700، 700C، 800، 900 و 900ER را ملزم نموده است که شیر یکطرفه مرحله پنجم هواى کمپرس‌شده موتور را چک کند. اگر مشکلی در آن مشاهده شود – مثلا گیر کردن در موقعیت باز – لازم است تا تعویض شود.
 
FAA در وبسایت خود اینگونه توضیح داده است که «این AD اضطراری پس از چهار گزارش اخیر درباره از کار افتادگی تک‌موتوره ناشی از گیر کردن شیرهای یکطرفه مرحله پنجم هواى کمپرس‌شده موتور صادر شد. خوردگی بخش‌های داخلی شیر یکطرفه مرحله پنجم هواى کمپرس‌شده موتور در زمان بلااستفاده ماندن هواپیما ممکن است باعث شود که این شیر (ولو) در وضعیت باز گیر کند. اگر در توان برخاستن (تیک‌آف) این شیر به صورت نرمال باز شود ممکن است در طی پرواز در وضعیت باز گیر کند و در اوج مرحله کاهش ارتفاع که توان کاهش می‌یابد نتواند بسته شود، که منجر به وقفه غیر قابل بازیابی کمپرسور و عدم امکان راه‌اندازی مجدد موتور شود».
 

با اینکه که در چهار مورد اخیر گزارش شده یک موتور خاموش شده و مشخص شده که راه‌اندازی مجدد ان ممکن نبوده است، این نگرانی وجود دارد که شیرها در هر دو موتور 737 ممکن است دچار چنین وضعیتی شوند. FAA هشدار داده است که وقتی چنین مشکلی رخ دهد ممکن است باعث بدون توان ماندن جت در هوا شود.
 
FAA خاطرنشان کرده است که «خوردگی این شیرها در هر دو موتور ممکن است موجب از دست رفتن توان هواپیما بدون توانائی راه‌اندازی مجدد شود. این وضعیت، در صورتی که مورد چاره‌جویی قرار نگیرد، می‌تواند منجر به از کار افتادن کمپرسور و هر دو موتور بدون امکان راه‌اندازی مجدد شود، که به ناچار سبب فرود خارج از فرودگاهی شود»، که معنای آن سقوط هواپیما است.
 
تصور می‌شود که این مشکل ناشی از زمینگیر ماندن موقت ناوگان 737 در طی همه‌گیری کووید-19 و کاهش سرویسدهی ایرلاینها در سطح کشور باشد. و با توجه به اینکه FAA هر هواپیمایی که بیش از 7 روز متوالی پرواز نداشته باشد را زمینگیر شده لحاظ می‌کند حدود 2000 جت در سطح آمریکا درگیر چنین وضعیتی هستند.
 
کد مطلب: 61802
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام