۰
plusresetminus
سه شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۴۹
رییس هیئت مدیره گروه شاتل:

سازمان نظام صنفی باید حقوق پایمال شده صنف را احیاء کند

ایتنا - شانه‌ساز زاده: «مطمئناً هیچ نهاد صنفی فعالی به جز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به طور خاص در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نمی‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.»
شانه‌ساز زاده - رییس هیئت مدیره گروه شاتل
شانه‌ساز زاده - رییس هیئت مدیره گروه شاتل


به گزارش ایتنا به نقل از علم روز، رییس هیئت مدیره شاتل نامزد انتخاباتی سومین دوره هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و عضو گروه پیشنهاد۲۰ در گفت‌وگو با خبرنگار ما نقطه نظرات خود را پیرامون مشکلات صنفی و انتخابات پیش رو اظهار داشتند:

تحلیل شما از وضعیت کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات و به طور خاص اینترنت در کشور چیست و دورنمای آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


بعد از خصوصی شدن شرکت مخابرات و اعطای مجوز بدون محدودیت به این شرکت توسط سازمان تنظیم مقررات و در خالی که این مجوز به هیچ کدام از شرکت‌های خصوصی کشور اعطا نشده است انحصار در فضای اینترنت کشور موج می‌زند.

این تبعیض فضا را برای بازار انحصاری باز کرده است و این فضا می‌تواند بر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی و اصل رقابت که یکی از زیر شاخه‌های این قانون است به ضرر مصرف کننده تمام شود.

ساختار شرکت مخابرات دارای فضاهای انحصاری بسیاری است و رقابت برای شرکت‌های کوچک و ضربه پذیر در این فضا سخت و سخت‌تر شده است.

من به عنوان کارشناس این حوزه متأسفانه باید بگویم وضعیت حاکم بر اینترنت کشور بحرانی است و در صورت ادامه این روند عقب گردی ۱۰ ساله خواهیم داشت.

با این تحلیلی که در خصوص وضعیت اینترنت در کشور داشته‌اید آیا نظام صنفی رایانه‌ای در ساز و کارهای بازاردر این حوزه تأثیر گذار خواهد بود؟

مطمئناً هیچ نهاد صنفی فعالی به جز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به طور خاص در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نمی‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

تنها نظام صنفی رایانه‌ای می‌تواند و باید بتواند تا حق و حقوق پایمال شده صنف را احیا کند. به نظر من اگر اعضای قدرتمند و فرا جناحی در راس نظام صنفی رایانه‌ای باشند این نهاد می‌تواند در مقابل بزرگ‌ترین مشکلات ایستادگی کند و حق و حقوق از دست رفته را به صاحبان واقعی آنکه اعضاء نظام صنفی هستند برساند.

اگر نظام صنفی رایانه‌ای با قدرت بتواند صدای خود را به گوش دولت‌مردان کشور برساند این نهاد می‌تواند تنها نهاد تأثیرگذار در این حوزه باشد.

در یک کلام تنها روزنه امید صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات نظام صنفی رایانه‌ای است.

آیا با توجه به تعاریف شما از نظام صنفی رایانه‌ای این نهاد در دوره قبل توانسته است نیازهای صنف را در این حوزه برآورد کند؟ و شما چه توقعی در آینده از این سمت و سوها دارید؟

کار ارزشمندی که در دوره قبلی در این حوزه انجام شد ایجاد یک کمیسیون تخصصی برای فعالیت‌های گروه شرکت‌های ندا بوده است. این کمیسیون به طور محدود در رسانه‌ها و تریبون‌ها مشکلات صنف را مطرح کرد اما به دلیل کم کاری نظام صنفی و همچنین عدم استفاده از این فرصت توسط شرکت‌های عضو این کمیسیون نتوانست تأثیرگذاری چندانی داشته باشد.

ایجاد این کمیسیون در دوره قبلی حرکت بزرگی بود اما متأسفانه از فضای ایجاد شده استفاده بهینه انجام نپذیرفت. نظام صنفی رایانه‌ای در دوره قبلی فضایی بسته داشت و شرکت‌ها نیز جایگاه نظام صنفی را جدی نگرفتند. مشکلات شرکت‌های انتقال داده‌های پرسرعت متأسفانه از طریق نظام صنفی نتوانست مشکل گشا باشد.

اهداف و برنامه‌های شما به عنوان یکی از نامزدهای شاخه اپراتورها در انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران چیست؟

اصلی‌ترین هدف، اعتلاء و اقتدار نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان نهادی تأثیر گذار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
مقابله با انحصار برای جلوگیری از تبعات زیان‌بار آن بر خدمان دهی به مردم و فضای کسب و کار یکی دیگر از اولویت‌های اصلی است.
ایجاد فضای رقابتی بر اساس قوانین شورای رقابت و قانون اصل ۴۴ قانون اساسی
حمایت از شرکت‌های ضربه پذیر در مقابل شرکت‌های انحصار طلب از اهم اهداف خواهد بود.

باید برای ایجاد فضای اشتغال و پررنگ شدن نقش تخصص در حوزه‌های مختلف اعضای صنف دست در دست یکدیگر جایگاه صنف را ارتقا بخشند تا به تبع آن کسب و کار در این حوزه نیز به مسیر درست هدایت شود.

به نظر شما چه نکاتی باید در برگزاری انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای دیده شود؟

حضور حداکثری اعضا در انتخابات یکی از دغدغه‌های صنف است. اعضا باید با تدبیر و با دانش خود به این انتخابات وارد شوند و به نامزدهای صالح خود رای دهند.

یکی دیگر از دغدغه‌های مهم نامزدهای حاضر در انتخابات برگزاری پرشور و در عین حال شفاف انتخابات است تا همه سلایق و نظرات امکان عرضه خود و انتخاب شدن را داشته باشند.

اخلاق حرفه‌ای و صنفی باید رعایت گردد و در روند تبلیغات انتخاباتی از تخریب اعضاء پرهیز شود. بحث وکالت نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که اگر کنترل شده نباشد می‌تواند به سلامت انتخابات خدشه وارد کند. اعضاء برای جلوگیری از هر نوع مشکلی نباید رای سفید را به وکالت بگذارند.

حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در لبه تیغ تکنولوژی است و کمترین انتظاری که از اعضاء این صنف می‌رود این است که با دانش و مطالعه دقیق سوابق و تخصص نامزدها به پای صندوق‌های رای بروند.

محمد رضا دفتری
کد مطلب: 19723
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام