۰
plusresetminus
دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۹

سامانه های مدیریت پروژه سازمانی و نقش آن ها در سازمان های پروژه محور

نرم افزار مدیریت پروژه IPMP فرآیندهای مختلف سازمان در حوزه های مختلف پروژه را ( 10 حوزه استاندارد PMBOK) به صورت یکپارچه در پروژه ها جاری میسازد که نتیجه آن یک داشبورد مدیریت پروژه سازمانی جامع است. با این وجود این همه ماجرا نیست.
سامانه های مدیریت پروژه سازمانی و نقش آن ها در سازمان های پروژه محور
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



نرم افزار IPMP یک سامانه مدیریت پروژه سازمانی (EPM) است که به مدیران سازمان کمک میکند که وضعیت پروژه های خود را از بابت همگامی با برنامه زمانی، بودجه و هزینه ها، وضعیت پیمانکاران و دیگر ذینفعان پروژه، هزینه های بالاسری، ریسکها و وضعیت آنها، شرایط خرید پروژه، نقشه ها، اسناد و وضعیت تولید مدارک مهندسی، آخرین اخبار و تصاویر پروژه، منابع پروژه، نیروی انسانی دخیل و مرتبط و .. را در یک داشبورد هوشمند با قابلیت رسوخ در دسترس داشته باشند.

نرم افزار مدیریت پروژه IPMP فرآیندهای مختلف سازمان در حوزه های مختلف پروژه را ( 10 حوزه استاندارد PMBOK) به صورت یکپارچه در پروژه ها جاری میسازد که نتیجه آن یک داشبورد مدیریت پروژه سازمانی جامع است. با این وجود این همه ماجرا نیست.

عملا لفظ EPM ناظر بر دو عنوان است. یکی مدیریت پروژه سازمانی (Enterprise Project Management) و دیگری مدیریت پورتفولیوی سازمانی (Enterprise Portfolio Management).
در سالهای اخیر بکارگیری EPM برای بحث مدیریت پورتفولیوی سازمانی قوت و قدرت بیشتری یافته است. این رویکرد همچنین باعث حرکت از دفتر مدیریت پروژه(PMO) به دفتر مدیریت پروژه سازمانی(EPMO) شده است. این رویکرد مستلزم آن است که کلیه پروژه های سازمان بر اساس استراتژیهای سازمان در قالب پورتفولیو دسته بندی شده و در سطوح مدیریت ارشد پورتفولیو ها مورد بررسی و نظارت قرار گیرند.
با این رویکرد مباحثی مثل تخصیص منابع و بودجه، تدوین شاخصهای ارزیابی پروژه ها و افراد مرتبط با آنها، مدیریت خرید و بسیاری مفاهیم دیگر از سطح پروژه و طرح به سطحی بالاتر به نام پورتفولیو منتقل میشوند. این مهم در نرم افزار مدیریت پروژه IPMP قابل تحقق است.

هر چند امروزه لفظ EPM بیشتر یک سامانه نرم افزاری را در ذهن متبادر میکند اما باید گفت این مفهوم بیش از آنکه مربوط به حوزه فناوری اطلاعات باشد در واقع یک حوزه از مباحث توسعه سازمان است. در واقع EPM تدوین و جاری سازی مجموعه ای از فرایندهاست که مدیران سازمان برای مدیریت پروژه ها و پورتفولیوها بر اساس استراتژیها و اهداف سازمانی به صورت یکپارچه کمک میکند. اما از آنجا که این امر مستلزم مدیریت حجم عظیمی از داده هاست عملا راه اندازی چنین فرآیندهایی بدون بکارگیری یک سامانه اطلاعاتی مناسب غیرممکن به نظر میرسد.

یکی از مزیتهای نرم افزار مدیریت پروژه IPMP آن است که قابلیت خود را در مدیریت اطلاعات کلان پروژه های ملی و بین المللی و همچنین مدیریت اطلاعات پروژه های سازمانهایی که دارای هزاران و حتی ده ها هزار پروژه هستند به اثبات رسانده است.

از خصوصیات مهمی که میتواند به موفقیت پیاده سازی یک سامانه EPM در سازمانها بیانجامد، میزان انعطاف آن سامانه جهت در برگیری خصوصیات مختص به سازمان یا قابلیت سفارشی سازی آن است.
از آنجا که نرم افزار مدیریت پروژه IPMP یک سامانه بومی است که از پایه بوسیله شرکت ایده ورزان سیستم توسعه یافته، امکان هر گونه سفارشی سازی در قابل ماژولهایی مختص سازمان روی آن وجود دارد. علاوه بر آن، یکی از ویژگیهای بارز نرم افزار مدیریت پروژه IPMP این است که بسیاری از خصوصیات اجرای پروژه های در ایران به صورت پیشفرض در فرآیندها و فرمهای آن در نظر گرفته شده است این مسئله یعنی هماهنگ کردن نیاز سازمانهای ایرانی با استانداردهای جهانی، یکی از علتهای گسترش بازار این نرم افزار در ایران در سالهای گذشته بوده است.

با این وجود IPMP تنها مختص کاربر ایرانی نبوده و در سالهای اخیر این سامانه به کشورهای همسایه و حتی اروپایی به عنوان یک EPM قدرتمند، منعطف و با قابلیت پشتیبانی از زبانها و تقویمهای متعدد معرفی شده است.

یکی دیگر از مسائل تاثیر گذار در موثر بودن یک سامانه EPM امکان مدیریت پروژه های مختلف بر اساس متدولوژیهای متفاوت است. با وجود اینکه دانش کلاسیک مدیریت پروژه تا چند سال گذشته تمرکز بیشتری روی پروژه های متعین  (predictive) یا برنامه محور (plan-driven) بوده است اما ظهور و بروز روشهای Agile برای مدیریت پروژه هایی تطبیقی (adaptive) یا تغییر محور (change-driven) و موفقیت آنها در مدیریت اینگونه پروژه ها خصوصا در پروژه های توسعه نرم افزار و تحقیق و توسعه باعث باز شدن فصلی جدید در ادبیات موضوعی مدیریت پروژه و به پیروی از آن سامانه های EPM شده است.
نرم افزار مدیریت پروژه IPMP این افتخار را دارد که با وجود اینکه توسعه اولیه آن بر اساس استانداردهای نظیر PMBOK و PRINCE2 بوده است اما در نسخه های بعدی تغییرات لازم برای پشتیبانی از روشهای چابک در این محصول ایجاد شد و هم اکنون ماژولهای مرتبط با این نوع از پروژه ها در سامانه وجود داشته و این محصول در بسیاری از این نوع پروژه ها به موفقیت اجرا شده است.
 
کد مطلب: 57871
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام