۰
plusresetminus
جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۵۶

امکان پرورش نخود در ماه!

ایتنا - جسیکا آتکین فارغ‌التحصیل دانشگاه A&M تگزاس که همراه با گروهی تحقیق بر روی کشت در کره ماه را برعهده دارد، معتقد است با افزودن مخلوط کامپوست، می‌تواند ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی خاک را تغییر داده و گیاهانی نظیر نخود کشت کند.
امکان پرورش نخود در ماه!

خاک ماه مشابه زمین گیاه‌دوست نیست، اما آتکین و همکارانش معتقدند پس از افزودن مخلوط کامپوست، ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی خاک تغییر می‌یابد و این امر ممکن است وجود میکروارگانیسم‌های مفید را تسهیل کند.

از مزایای موفقیت در پروژه کشت گیاهان روی کره ماه می‌توان به فراهم شدن منبع مواد مغذی و حافظ محیط‌زیست برای فضانوردان آینده اشاره کرد. علاوه بر آن حمل پرهزینه غذاهای بسته‌بندی‌شده از زمین نیز کاهش می‌یابد. ضمن اینکه نیازهای ماموریت‌های فضایی بلند هم از این راه تامین می‌شوند.

آتکین و همکارانش از نوعی ماده مهندسی‌شده به نام «غباره ماه اصلاح شده» استفاده کردند که مواد زمین‌شناختی مانند مواد معدنی و اندازه ذرات مشخصه آن را برای خاک ماه تکثیر کردند.

پژوهشگران از دانه‌های نخود، به دلیل اندازه کوچک و مقاومت آن‌ها در برابر فشار در این آزمایش استفاده کردند و آن را به مرحله کشت رساندند. آن‌ها منبعی غنی از پروتئین هستند و آب و نیتروژن کمتری نسبت به مواد غذایی دیگر مصرف می‌کنند.

محققان در این آزمایش ۴ ماهه با مرطوب نگه‌داشتن خاک توانستند نخود را در عرض ۱۲۰ روز به عمل آورده و روی کره ماه رشد بدهند. هرچند که این میزان برای رشد بذر نخود در کره زمین ۱۰۰ روز است. همچنین نخودهای کشت شده باید برای وجود فلزات سنگین آزمایش شوند. محققان معتقدند با وجود محدودیت‌های موجود، نتایج اولیه روشی برای کشت گیاهان روی ماه را ارائه می‌کند.
کد مطلب: 77206
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام