۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰

آیریس، ماه‌نورد کوچک ناسا

ایتنا - ماه‌نوردهای ساده و کوچک، علم و دانش مربوط به ماهواره‌های مکعبی (یا کیوب‌ست‌ها) را به سطح ماه می‌برند.
آیریس، ماه‌نورد کوچک ناسا
ماهواره‌های مکعبی یا cubesat علوم مداری را متحول کرده‌اند و احتمالاً به‌زودی در سطح ماه نیز به‌کار گرفته خواهند شد.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، قرار است سال آینده ناسا یک ماه‌نورد کوچک را به ماه پرتاب کند. این ماه‌نورد آریس نام دارد و نخستین نمونه از طراحی جدید و فشرده‌ای است که برای خواندن داده‌های کیوب‌ست‌ها تدارک دیده شده‌اند.

گفتنی است ناسا، شرکت آستروبوتیک و دانشگاه کارنگی‌ملون، همگی در پروژه فوق که CubeRover نام دارد، تشریک مساعی کرده‌اند. هدف این پروژه این است که در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان بخشی از برنامهٔ آرتمیس، یک ماه‌نورد به فضا پرتاب کند.

راوین دوال (معاون برنامه آیریس و دانشجوی دکتری در کارنگی‌ملون) می‌گوید: «با وجود اینکه آیریس یک ماه‌نورد کوچک است، اما مأموریت بزرگی دارد و بناست دانشمندان آمریکایی را به ماه برگرداند و من بسیار مفتخرم که رهبری این گروه از دانشجویان پرشور را برعهده دارم. آنها راه اکتشافات روباتیک آینده را هموار می‌سازند.» وی ادامه می‌دهد: «همهٔ ما بی‌صبرانه منتظر پرتاب آیریس هستیم تا روی سطح ماه قرار بگیرد و ببینیم چه چیزهایی می‌تواند کشف کند!»

 


گفته می‌شود که اگر همه چیز خوب پیش برود، این ماه‌نورد به‌اندازهٔ ۴۹ متر یعنی تقریباً به‌اندازهٔ عرض یک زمین فوتبال حرکت خواهد کرد و قرار است در طی سفر خود، به مهندسان اطلاعات بیشتری درباره چگونگی سفر به سطح غبارآلود ماه بدهد. این سفر از محل فرود ماه‌نورد به‌اندازهٔ کافی فاصله خواهد داشت و آیریس خواهد توانست نحوهٔ فرود روی سطح ماه را نیز اصلاح کند.

طبق گفته‌های مقامات ناسا، ابعاد آیریس به اندازه یک جعبه کفش است و وزن آن هم کمتر از ۲٫۵ کیلوگرم است و با چهار چرخ حرکت می‌کند. این ماه‌نورد عکس‌هایی نیز خواهد گرفت و آنها را به زمین خواهد فرستاد.

آیریس سال آینده یعنی سال ۲۰۲۱ مجهز به ۱۱ محموله خواهد بود تا برای پرتاب به سطح ماه آماده باشد.
کد مطلب: 61535
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام