يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۷

کشف سیاره‌ غول‌پیکر آینه‌ای با ابرهایی از جنس فلز

ایتنا - این سیاره در کهکشان ما یعنی راه شیری و در فاصله ۲۶۴ سال نوری از زمین در صورت فلکی سنگ‌تراش واقع شده است.
کشف سیاره‌ غول‌پیکر آینه‌ای با ابرهایی از جنس فلز

ستاره‌شناسان سیاره جدیدی کشف کرده‌اند که نور را مانند آینه بازتاب می‌دهد. این آینه‌ غول‌پیکر آسمانی که ال‌تی‌تی۹۷۷۹بی نام دارد، هر ۱۹ ساعت یک‌ بار به دور ستاره خود می‌گردد و دانشمندان می‌گویند به نظر می‌رسد ابرهایی از تیتانیوم و سیلیکات آن را احاطه کرده باشند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این سیاره در کهکشان ما یعنی راه شیری و در فاصله ۲۶۴ سال نوری از زمین در صورت فلکی سنگ‌تراش واقع شده است و حدود ۸۰ درصد از نوری را که به آن تابیده ‌شود، منعکس می‌کند.

دانشمندان می‌گویند این میزان بازتاب نور باعث شده است که این جرم را یکی از اجرام با بیشترین میزان بازتابندگی در میان اجرام آسمانی عالم بدانیم. پروفسور جیمز جنکینز، اخترشناس و یکی از نویسندگان مقاله‌ای با این موضوع که در مجله آسترونومی اند آستروفیزیکس منتشر شد، می‌گوید: «این یک آینه غول‌پیکر در فضا است.»

قطر این سیاره حدود ۴.۷ برابر زمین و فاصله آن از ستاره خود به‌مراتب کمتر از فاصله عطار تا خورشید ما است. دانشمندان می‌گویند فاصله این سیاره به ستاره خود ۶۰ برابر نزدیک‌تر از فاصله زمین به خورشید است.

در منظومه شمسی ما، سیاره زهره درخشان‌ترین جرم در آسمان شب زمین محسوب می‌شود که بازتاب‌دهنده‌ترین جرم طبیعی منظومه شمسی است و با ابرهای سمی اسید سولفوریک احاطه شده است. سیاره زهره حدود ۷۵ درصد از نور ورودی را منعکس می‌کند. این در حالی است که زمین حدود ۳۰ درصد از نور تابیده‌شده به خود را بازتاب می‌دهد.

دمای سطح سیاره ال‌تی‌تی۹۷۷۹بی در اثر تابش داغ ستاره‌اش، حدود ۱۸۰۰ درجه سانتی‌گراد است که این دما از گدازه‌های  مذاب نیز داغ‌تر است.

تابش ستاره‌ روی این سیاره باعث شده که اتمسفر شبیه به زمین بر پایه آب در آن مدت‌ها پیش از بین رفته باشد. پژوهشگران می‌گویند ابرهای این سیاره فلزی‌اند و از تیتانیوم و سیلیکات‌ــ عناصر و ترکیباتی که بیشتر سنگ‌های پوسته زمین را تشکیل می‌دهندــ ساخته شده‌‌اند.

پروفسور جنکینز از دانشگاه دیگو پورتالس و موسسه عالی اخترفیزیک و فناوری‌های مرتبط در شیلی می‌گوید: «ما حتی فکر می‌کنیم که این ابرها ممکن است به شکل قطراتی چگالیده و در بخش‌های از اتمسفر موجب بارش باران تیتانیومی شوند.»

سیاره‌ای که نباید وجود داشته باشد
دانشمندان این سیاره را با استفاده از تلسکوپ فضایی چیاپس سازمان فضایی اروپا بررسی کردند. دکتر سرجیو هویر، اخترشناس آزمایشگاه اخترفیزیک مارسی در فرانسه که نویسنده اصلی این مقاله است، می‌گوید تا به امروز هیچ سیاره دیگری مانند این کشف نشده است.

به گفته پروفسور ویوین پارمنتیه، اخترشناس رصدخانه کوت دازور در فرانسه و یکی از نویسندگان این مقاله، اینکه این سیاره در عین حال که در مداری بسیار نزدیک به ستاره خود می‌چرخد، اتمسفر هم دارد، عجیب است و چنین سیاره‌ای اصولا نباید وجود داشته باشد. به گفته او، «پوشش ابر با بازتابندگی بسیار بالا احتمالا به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سیاره کمک کرده و مانع از بین رفتن جو آن شده است.»

این سیاره کاملا منحصربه‌فرد است. سیاره‌ای با این درجه حرارت که به قدر کافی بزرگ باشد که بتواند جو خود را حفظ کند، داغ‌تر از حدی است که در آن ابر تشکیل شود و از این رو چنین سیاره‌ای باید مانند زغال تاریک باشد.

سیاره ال‌تی‌تی۹۷۷۹بی همچنین درگیر قفل کشندی (قفل گرانشی) است؛ به این معنی که همیشه فقط یک طرف آن به سمت ستاره‌اش قرار گرفته و یک سمت همیشه روز و یک سمت همیشه شب است. درست همان‌طور که ماه به زمین قفل کشندی شده است.

تاکنون بیش از پنج هزار سیاره فراتر از منظومه شمسی‌ــ سیارات فراخورشیدی‌ــ کشف شده‌اند که بسیاری از آن‌ها ویژگی‌های بسیار متفاوتی با هشت سیاره منظومه شمسی ما دارند.

دانشمندان انتظار دارند با روی کار آمدن ابزارهای رصدی توانمندتر نظیر تلسکوپ فضایی جیمز وب که سال گذشته عملیاتی شد یا تلسکوپ بسیار بزرگ در شیلی که در دست ساخت است، اکتشاف‌های بیشتری انجام شود. پروفسور پارمنتیه می‌گوید: «تنوع سیارات فراخورشیدی خیره‌کننده است و این تازه اول راه است.»