۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۴۷

مشکل فنی یکی از سوپاپ‌های کاوشگر «کپستون» ناسا حل شد

ایتنا - کپستون به دو مانور دیگر نیاز دارد تا فضاپیما را در مداری آزمایشی به دور ماه قرار دهد.
مشکل فنی یکی از سوپاپ‌های کاوشگر «کپستون» ناسا حل شد

«کپستون»، [کاوشگر] ماموریت ماهواره‌ای کوچک ناسا به ماه که با مشکل مواجه شده بود، آخرین مانع خود را برای بازگشت به [مدار] ماه پشت سر گذاشته است.

بر اساس خبر جدید ناسا، این فضاپیما که به اندازه‌ یک اجاق مایکروویو است روز ۲۷ اکتبر (۵ آبان) مانور اصلاح مسیر مهمی را انجام داد که برای قرار دادن فضاپیما در مسیر ورود به مدار ماه تا اواسط نوامبر بسیار مهم بود‌.

کپستون یک ماه را در حالت ایمن سپری کرد و در روز ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) در پی یک نقص عملکرد پس از یک مانور اصلاح مسیر دیگر، با از دست دادن کنترل خود شروع به تلوتلو خوردن کرد.

ناسا در یک به‌روزرسانی که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد: «تیم مهندسان ناسا، محتمل‌ترین عامل را یک مشکل مرتبط با سوپاپ در یکی از هشت موتور پیشران فضاپیما شناسایی کرد.» «تیم ماموریت برای غلبه بر مشکل دریچه آسیب‌دیده، مانورهای آتی را طراحی و اجرا خواهد کرد.»

کپستون به دو مانور دیگر نیاز دارد تا فضاپیما را در مداری آزمایشی به دور ماه قرار دهد.

کپستون (Capstone) مخفف عبارت «آزمایش ناوبری و عملیات فناوری سامانه موقعیت‌یاب خودکار مدار ماه» است و متعلق به شرکت «ادونس اسپیس» مستقر در کلرادو و به نمایندگی از ناسا مجری این پروژه است. ماموریت آن کاوش در یک «مدار هاله‌ای نزدیک به خط راست» (NRHO) است که یک بیضی بلند با اضلاع تقریبا مسطح است که ماه [در این مدار]، نه در مرکز آن، بلکه در یکی از گوشه‌های بیضی قرار دارد.

این مدار منحصربه‌فرد به کپستون امکان می‌دهد تا در ارتفاع نسبتا کمی بر فراز قطب جنوب ماه و در ارتفاع نسبتا بالایی بر فراز قطب شمال ماه پرواز کند، همان مداری که ناسا قصد دارد از آن برای «دروازه ماه» (Lunar Gateway) خود، ایستگاه فضایی ماه که به‌عنوان بخشی از برنامه ماه آرتمیس سازمان فضایی ساخته می‌شود استفاده کند. فضانوردان ناسا از این دروازه به‌عنوان ایستگاهی برای رفت‌وآمد به سطح ماه و به فضاپیمای «اوریون» که تا آن موقع از زمین به ماه برده می‌شود استفاده خواهند کرد.

کپسون در ۲۸ ژوئن (۷ تیر) از نیوزلند به فضا پرتاب شد و بلافاصله در ۴ ژوئیه (۱۳ تیر)، مدت کوتاهی پس از جدا شدن از قسمت بالایی موشک که آن را در مسیر ماه قرار داد، تماس خود را با فضاپیما قطع کرد.

اپراتورهای مستقر در زمین روز ۶ ژوئیه (۱۵ تیر) پس از اینکه تشخیص دادند به‌طور تصادفی فرمان خاموشی گیرنده رادیو را به فضاپیما ارسال کرده‌اند، ارتباطات را دوباره برقرار کردند. اما یک خطا در نرم‌افزار کپستون، مانع از راه‌اندازی مجدد رادیو شد.

سپس کپستون مسیر طولانی پرواز بالیستیک انتقال به ماه خود را ادامه داد که در آن، فضاپیما به‌سوی مدار ماه پرواز کرد و به فاصله ۹۶۳ هزار مایلی (حدود یک و نیم میلیون کیلومتری) زمین رسید، پیش از آن‌که اجازه دهد گرانش خورشید آن را [از مسیر] ملاقات با ماه، به عقب بکشد.

اگر کپستون در بقیه مدت این ماموریت بدون اشکال باقی بماند، در ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) به مدار ماه خواهد رسید.

منبع: ایندیپندنت
کد مطلب: 70335
برچسب ها: کاوشگر کپستون فضا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام