۰
plusresetminus
پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۹

چه زمانی هوش مصنوعی می تواند بهتر از انسان عمل کند؟

ایتنا - لج یکی از بنیانگذاران دیپ‌مایند گوگل، مانند بسیاری دیگر از پیشگامان هوش مصنوعی، هشدار داد که سیستم‌های قدرتمند هوش مصنوعی در آینده می‌توانند باعث «انقراض انسان» شوند.
چه زمانی هوش مصنوعی می تواند بهتر از انسان عمل کند؟

هوش مصنوعی هنوز سوالات و حدس و گمان‌های زیادی را ایجاد می‌کند و برخی حتی تا آنجا پیش رفته‌اند که می‌گویند ممکن است از انسان‌ها بهتر عمل کند، با توجه به اینکه تاریخ سرشار از پیش‌بینی‌های فناوری فراوان است که تا این لحظه  محقق نشده‌اند باید صبر کرد و دید که آیا واقعا هوش مصنوعی بهتر از انسان عمل می‌کند؟

 شین لج، یکی از بنیانگذاران دیپ‌مایند گوگل و دانشمند ارشد هوش مصنوعی عمومی، که تخمین زده است که تا سال ۲۰۲۸، ۵۰ درصد احتمال دارد که هوش مصنوعی عمومی ایجاد کند، «درس های تاریخ را نیاموخته است». مطمئن است که هوش مصنوعی در حال پیشرفت است.

براساس گزارش روزنامه تایمز «برنامه‌ای که از مدل زبانی  ChatGPT پشتیبانی می‌کند توسط OpenAI در سال ۲۰۲۲ توسعه داده شد و در آزمون Unified Lawyers امتیاز ۲۱۳ از ۴۰۰ را دریافت کرد.»

تایمز افزود: این برنامه به نام GPT-4 که ​​چند ماه بعد توسعه یافت، 298 امتیاز کسب کرد که آن را در بین 10 درصد بهترین متقاضیان انسانی قرار داد.

رهبران کسب و کار در مورد هوش مصنوعی چه فکر می‌کنند؟

این روزنامه می‌گوید که دیدگاه‌های بنیانگذار DeepMind، در میان رهبران شرکت‌هایی که در حال حاضر برای ساخت قوی‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی کار می‌کنند، رایج است.

در ماه آگوست، داریو آمودی، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Anthropic، گفت که انتظار دارد هوش مصنوعی «در سطح انسانی» ظرف دو تا سه سال آینده توسعه یابد.

در مورد سم آلتمن، مدیر عامل OpenAI، آمودی اظهار داشت که هوش مصنوعی عمومی می‌تواند در چهار یا پنج سال آینده به تحولی عظیم دست یابد.

در مقابل، یک نظرسنجی نشان داد که اکثر کارشناسان هوش مصنوعی  نسبت به توانایی‌های هوش مصنوعی برای انجام کارها در رقابت با انسان، چندان خوشبین نیستند. 

انقراض انسان
لج یکی از بنیانگذاران دیپ‌مایند گوگل، مانند بسیاری دیگر از پیشگامان هوش مصنوعی، هشدار داد که سیستم‌های قدرتمند هوش مصنوعی در آینده می‌توانند باعث «انقراض انسان» شوند.

البته اغلب کارشناسان و افراد، این هشدار را جدی نمی‌گیرند و حتی آن را بدبینانه تلقی می‌کنند. 
اما سناریوی دیگری نیز هست که حتی برای کسانی که پیش‌بینی هم‌بنیانگذار دیپ‌مایند را جدی نمی‌گیرند نیز نگران کننده است.
برخی کارشناسان حوزه هوش مصنوعی معتقدند که هوش مصنوعی می‌تواند به‌زودی جایگرین تمام نیروهای انسانی در شرکت‌ها و کارخانه‌ها شود.

روزنامه تایمزمی‌نویسد: بسیاری از کارگران شرکت‌هایی که بزرگترین و قدرتمندترین مدل‌های هوش مصنوعی را می‌سازند، معتقدند که ورود هوش مصنوعی در همه حوزه‌ها قریب‌الوقوع است.

این روزنامه خاطرنشان کرد که بسیاری از محققان، یک رابطه بسیار واضح و قابل پیش‌بینی را بین میزان توان محاسباتی  برای آموزش یک مدل هوش مصنوعی و میزان موفقیت آن در انجام یک کار خاص مشاهده کرده اند.

در این راستا، سیستم‌های هوش مصنوعی که ربات‌های چت مانند ChatGPT را تقویت می‌کنند، حاوی قوانین اندازه‌گیری هستند که می‌توانند پیش‌بینی کنند که برنامه چقدر قادر به پیش‌بینی یک کلمه گمشده در یک جمله است.
کد مطلب: 77118
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام