۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۴

پدر چت جی‌پی‌تی به اتهام دروغ‌گویی اخراج شد!

ایتنا - هیئت‌مدیره شرکت اعلام کرد که به‌دلیل صادق نبودن در ارتباط‌ها، اعتمادش به سام آلتمن، مدیر اجرایی اوپن‌ ای‌آی، را از دست داده است.
پدر چت جی‌پی‌تی به اتهام دروغ‌گویی اخراج شد!


اخراج آلتمن تحولی بزرگ در سیلیکون‌ولی به شمار می‌رود. این شخصیت جوان عرصه فناوری، پس از راه‌اندازی چت جی‌پی‌تی، به یکی از سرشناس‌ترین مدیران فناوری جهان تبدیل شد.

در بیانیه‌ای که هیئت‌‌مدیره اوپن ای‌آی روز جمعه منتشر کرد، آمده است که آن‌ها دیگر به توانایی سم آلتمن برای رهبری اعتماد ندارند و یک رهبر جدید برای این شرکت ضروری است.

در این بیانیه تاکید شده است که خروج آلتمن به‌دنبال یک فرایند مشورتی صورت گرفته است و اعضای هیئت‌‌مدیره به این نتیجه رسیده‌اند که آلتمن به‌طور مداوم در ارتباطاتش با آن‌ها صادق نبوده است و چنین موضوعی توانایی او برای انجام مسئولیت‌هایش را زیر سوال می‌برد. با این حال، در بیانیه اشاره نشده است که آلتمن چه مواردی را از شرکت پنهان کرده بود.

سم آلتمن پس از صدور این بیانیه، پیامی در رسانه اجتماعی اکس منتشر کرد و نوشت: «من عاشق زمانی بودم که در اوپن ای‌آی سپری کردم. آن دوران برای من به‌طور شخصی متحول‌کننده بود و امیدوارم برای دنیا نیز همین‌طور باشد. خوشحالم که با افراد بسیار مستعد کار کردم. آینده حرف‌های زیادی خواهد داشت

بر اساس بیانیه شرکت اوپن ای‌آی، میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری این شرکت، به‌جای سم آلتمن، مدیرعامل موقت خواهد شد. موراتی به مدت پنج سال بخشی از رهبری این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو بوده است.
 

در عین حال، شرکت اوپن ای‌آی اعلام کرد که گئورگ براکمن نیز از جایگاه خود به‌عنوان رئیس هیئت‌‌مدیره کناره‌گیری می‌کند، اما سمت دیگرش به‌عنوان رئیس اوپن‌ ای‌آی را حفظ خواهد کرد.

سم آلتمن از زمانی که شرکتش چت جی‌پی‌تی را در نوامبر ۲۰۲۲ ارائه کرد، به‌عنوان صدای پیشرو در زمینه هوش مصنوعی شناخته شد. روبات چت هوش مصنوعی در کمتر از یک سال توانست توجه بیش از ۱۰۰میلیون کاربر را به خود جلب کند.

این کارشناس ۳۸ ساله تلاش‌هایی برای ایجاد «هوش جامع مصنوعی» یا AGI را نیز رهبری کرده است؛ این سیستم هوش مصنوعی قادر به انجام هر کاری خواهد بود که یک انسان می‌تواند انجام دهد.

آلتمن در سال ۲۰۱۵ به تاسیس شرکت اوپن ای‌آی کمک کرد. این شرکت در ابتدا به‌عنوان یک شرکت غیرانتفاعی با کمک یک‌میلیارد دلاری حامیان برجسته‌ای همچون ایلان ماسک، پیتر تیل و رید هافمن، بنیان‌گذار لینکدین، تاسیس شد. با این حال، اوپن ای‌آی در سال ۲۰۱۹ به یک شرکت سودده تغییر شکل یافت.

آلتمن همواره یکی از سرسخت‌ترین حامیان هوش مصنوعی بوده است. او در عین حال، خواستار تنظیم مقرراتی در این زمینه بوده و هشدار داده است که این فناوری ضمن تغییر شکل جامعه، با خطراتی همراه است.

راه‌اندازی چت جی‌پی‌تی توانسته است موقعیت سم آلتمن را به‌‌اندازه قابل‌توجهی ارتقا دهد، به‌طوری که او را «پدر چت جی‌پی‌تی» و «اوپنهایمر عصر ما» نامیده‌اند. او در اوایل سال جاری میلادی در یک تور جهانی به ۲۲ کشور سفر کرد و در آن با رهبران جهان، ازجمله ریشی سوناک، امانوئل مکرون و نارندرا مودی، دیدار کرد.
کد مطلب: 75596
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام