دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۴

کشف بخار آب در جو یک سیاره فراخورشیدی؛ نشانه‌ای از حیات؟

ایتنا - ​​​​​​​تلسکوپ فضایی هابل موفق شد بخار آب را در جو سیاره‌ای که خارج از منظومه شمسی قرار دارد، ردیابی کند. این کشف مهم و تاریخی می‌تواند گامی دیگر در جهت یافتن سیاره‌های شبیه به زمین و شاید میزبان حیات باشد.
کشف بخار آب در جو یک سیاره فراخورشیدی؛ نشانه‌ای از حیات؟

سیاره مورد نظر با نام GJ 9827d حدود ۹۰۰ میلیارد کیلومتر با زمین فاصله دارد. قطر آن تقریباً دو برابر قطر زمین است. بر اساس برآوردها، ممکن است نیمی از این سیاره را آب و نیم دیگر را سنگ تشکیل داده باشد.

دمای سطح این سیاره حدود ۴۲۵ درجه سانتی‌گراد است که بسیار بالاتر از حد مطلوب برای حیات است. با این حال، وجود بخار آب در جو آن نویدبخش پیدا کردن سیارات مشابه دیگر و البته مناسب‌تر برای حیات است.

محققان با بررسی طیف نور ستاره‌ای که این سیاره به دور آن می‌چرخد، متوجه وجود مولکول‌های آب در جو سیاره شده‌اند. البته انتظار می‌رود تلسکوپ فضایی جیمز وب بتواند مواد دیگری مانند دی‌اکسیدکربن و متان را نیز در جو این سیاره ردیابی کند.

برخی دانشمندان این سیاره را شبیه اورانوس یا نپتون کوچک دانسته‌اند که جوی غنی از هیدروژن و پر از آب دارد. البته بقایای آب مایع زیر سطحی احتمالی نیز در آن وجود دارد.

در مجموع، اگرچه این سیاره به دلیل دمای بسیار بالا فاقد شرایط مساعد برای حیات است اما کشف آب در جو آن امیدواری‌ها را برای یافتن سیارات دیگر مشابه و البته میزبان حیات تقویت کرده است.