۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۳

تلسکوپ فضایی هابل همچنان تصاویر شگفت‌انگیز از کیهان تهیه می‌کند

ایتنا - تصویر جدید هابل، نمایی ژرف از فضا متشکل از هزاران ستاره را نشان می‌دهد که در رنگ‌های مختلف می‌درخشند.
تلسکوپ فضایی هابل همچنان تصاویر شگفت‌انگیز از کیهان تهیه می‌کند

تصویر جدید هابل، نمایی ژرف از فضا متشکل از هزاران ستاره را نشان می‌دهد که در رنگ‌های مختلف می‌درخشند. این تصویر که با دوربین سیاره‌ای میدان گسترده ۲ روی تلسکوپ فضایی هابل ناسا/ESA گرفته شده، خوشه کروی ترزان ۱ (Terzan 1) را نشان می‌دهد.
 
با این که تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال حاضر دانش و بینش جدیدی از ژرف‌ترین فرورفتگی‌های جهان مرئی آشکار می‌کند، ولی همانطور که عکس جدیدی از خوشه ترزان 1 نشان می‌دهد، تلسکوپ فضایی هابل منسوخ نشده و می‌تواند بسیار کارآمد به فعالیت خود ادامه دهد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، این عکس جدید که در روز ۱۰ اکتبر توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) منتشر شد که به طور مشترک این مأموریت را انجام می‌دهند.

این تصویر یک خوشه کروی را نشان می‌دهد که در فاصله ۲۲ هزار سال نوری از زمین قرار دارد و مجموعه شگفت‌انگیزی از ستارگان با رنگ‌های مختلف را با وضوح قابل توجه است.
 
گفتنی است این نخستین عکس تلسکوپ فضایی هابل از خوشه ترزان 1 نیست. ناسا نمای قبلی را در سال ۲۰۱۵ منتشر کرده بود. طبق بیانیه ESA، عکس مربوط به سال ۲۰۱۵ با استفاده از دوربین سیاره‌ای میدان گسترده هابل ۲ گرفته شد که تا سال ۲۰۰۹ کار می‌کرد. آن دوربین نسبت به دوربین میدان گسترده رصدخانه ۳ وضوح بسیار پایین‌تری داشت.
 
عکس جدید نسبت به تصویر قبلی، ژرفای خوشه کروی را با جزئیات بسیار بیشتری نشان می‌دهد و شمار زیادی از ستاره‌های قرمز و پیر را آشکار می‌سازد که توسط گرانش متقابل‌شان به هم متصل شده‌اند.
 

گفته می‌شود خوشه‌های کروی معمولاً مجموعه‌ای شامل حدود صد هزار ستاره به شکلی تقریباً کروی هستند. ستارگان به قدری نزدیک و در کنار هم قرار گرفته‌اند که میانگین فاصله بین هر دو ستاره منفرد حدود یک سال نوری است، که تقریباً یک چهارم فاصله بین خورشید و نزدیکترین ستاره همسایه‌مان، یعنی پروکسیما قنطورس است.
 
اغلب اوقات، این خوشه‌ها خانه برخی از قدیمی‌ترین ستارگان در کهکشان ما هستند که در تصویر هابل قرمز به نظر می‌رسند، در حالی که ستاره‌های آبی‌تر در عکس، ستارگان جوان‌تری در پیش‌زمینه هستند که بخشی از خوشه نیستند، اگرچه قطعاً هم به زیبایی تصویر کمک می‌کنند.
 
مقامات نهاد فضایی اروپا در بیانیه‌ای در سال ۲۰۱۵ دربارهٔ عکس قدیمی‌تر نوشتند: «سن ستارگان در خوشه کروی به ما می‌گوید که آنها در مراحل اولیه شکل‌گیری کهکشان‌ها ایجاد شده‌اند. مطالعه آنها همچنین می‌تواند به ما در درک چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌ها نیز کمک کند».
 
این نهاد فضایی اشاره می‌کند که خوشه‌های کروی مانند Terzan 1 منبع محلی مهمی از پرتو ایکس هستند.

مقامات می‌گویند: «احتمالاً این پرتوهای ایکس از سامانه‌های ستاره‌ای دوتایی می‌آیند که حاوی یک ستاره نوترونی متراکم و یک ستاره معمولی هستند. ستاره نوترونی، بقایای بسیار چگال حاصل از انفجار ستاره‌ها در هنگام تمام شدن سوخت‌شان است. ستاره نوترونی مواد ستاره همراه خودش را می‌بلعد و باعث انفجار پرتو ایکس می‌شود».
 
البته دانشمندان مطمئن نیستند که چه تعداد سیاهچاله با جرم معادل با یک ستاره یا جرم متوسط ​​در داخل خوشه‌های کروی مانند ترزان ۱ کمین کرده‌ باشند.

از آنجایی که «دیدن» سیاهچاله‌ها کاری غیرممکن است (چرا که این موجودات به جای تابش نور، آن را جذب می‌کنند)، در نتیجه بهترین راهی که تلسکوپ‌ها می‌توانند این موجودات را تشخیص دهند، مشاهده تأثیر گرانشی‌شان بر ستاره‌های اطراف است.

ولی متأسفانه، باید گفت انجام این کار در یک خوشه کروی به دلیل تراکم بسیار بالای ستارگان موجود در آن بسیار دشوار است!
کد مطلب: 70493
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام