۰
plusresetminus
شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۴۱

برخورد کاوشگر ناسا با یک سیارک منجر به پخش تخته سنگ‌هایی در فضا شد

ایتنا - عکس‌هایی که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده است نشان می‌دهد که برخورد کاوشگر فضایی «دارت» با یک سیارک باعث پخش تعداد زیادی تخته سنگ در فضا شد.
برخورد کاوشگر ناسا با یک سیارک منجر به پخش تخته سنگ‌هایی در فضا شد

کاوشگر فضایی «دارت» متعلق به اداره کل ملی هوانوردی و فضا در آمریکا (ناسا) ماه سپتامبر گذشته در ماموریتی انتحاری به سیارک دیمورفوس (Dimorphos) برخورد کرد. این برخورد در فاصله ۱۱ میلیون کیلومتری از زمین صورت گرفت و سیارک دیمورفوس را از مسیرش منحرف کرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از یورونیوز، این ماموریت اولین تلاش دانشمندان برای منحرف کردن سیارک‌ها از مسیر خود و جلوگیری از برخورد احتمالی آنها با زمین محسوب می‌شد.

عکس‌های تلسکوپ فضایی هابل که روز پنجشنبه منتشر شد از پخش ۳۷ تخته سنگ در فضا در پی برخورد «دارت» با سیارک دیمورفوس حکایت دارد. طول این تخته سنگ‌ها بین یک تا هفت متر است.

یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد که هدف‌گیری سیارک‌های خطرناک برای زمین در آینده ممکن است منجر به پخش تخته سنگ‌هایی در فضا و حرکت آنها به سمت زمین شود. هرچند به گفته محققان این تخته سنگ‌ها هیچ خطری برای کره زمین نخواهند داشت.

پخش تخته سنگ‌هایی در فضا بر اثر برخورد «دارت» با سیارک دیمورفوس همچنین از ایجاد چاله‌ای حدودا ۵۰ متری بر روی سطح این سیارک حکایت دارد. طول سیارک دیمورفوس  حدود ۱۷۰ متر است.

آژانس فضایی اروپا با ماموریت «هرا» قرار است تاثیر برخورد «دارت» با سیارک دیمورفوس را بررسی کند. این ماموریت سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد و سفینه «هرا» اواخر سال ۲۰۲۶ به سیارک دیمورفوس خواهد رسید.
کد مطلب: 73873
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام