۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۵۹

جهان در سال ۲۰۲۴ ممکن است شاهد کاهش سطح انتشار گازهای کربنی باشد

ایتنا - امیدهای کارشناسان اقلیمی برای آغاز روند کاهش میزان انتشار گازهای کربنی توسط بخش انرژی در سال ۲۰۲۴ پررنگ‌تر شده است.
جهان در سال ۲۰۲۴ ممکن است شاهد کاهش سطح انتشار گازهای کربنی باشد

آژانس بین‌المللی انرژی پیش از این پیش‌بینی کرده بود که شروع روند کاهش میزان انتشار گازهای کربنی در بخش انرژی در میانه دهه جاری میلادی محقق ‌می‌شود. 

این در حالی است که اکنون احتمال داده می‌شود که بشر نقطه اوج سطح انتشار گازهای کربنی را در سال ۲۰۲۳ پشت سر گذاشته است. همزمان کورسوهای امیدی در زمینه به ثمر نشستن تلاش‌ها برای تقویت بخش انرژی تجدیدنظر و کاهش میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی هم به چشم می‌خورد.

بارزترین نمونه در این زمینه در بیانیه پایانی نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در دبی مشاهده شد. شرکت‌کنندگان در اجلاس «کوپ ۲۸» برای گذار به دوران عاری از سوخت‌های فسیلی به توافق رسیدند.

بخش انرژی در سطح جهان به تنهایی مسئول انتشار سه چهارم گازهای گلخانه‌ای است.  

آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۲۳ در گزارشی پیش‌بینی کرده بود که سطح انتشار گازهای کربنی که ناشی از بخش انرژی هستند تا سال ۲۰۲۵ میلادی به نقطه اوج خود می‌رسد. این نهاد بین‌المللی دلیل اصلی این پیش‌بینی نه چندان خوش‌بینانه خود را بحران در بخش انرژی در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین عنوان کرده بود.

از تلاش‌های چین به عنوان بزرگترین منتشرکننده گازهای کربنی در سطح جهان برای تقویت فناوری‌هایی که با انتشار کمتر گازهای کربنی همراه هستند به عنوان عاملی موثر در کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی یاد می‌شود. 

کاهش میزان انتشار گازهای کربنی در بخش انرژی به دستیابی به سطح انتشار صفر خالص این گازها کمک خواهد کرد. هیات کارشناسان سازمان ملل متحد دستیابی به سطح انتشار صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ میلادی را تنها راه محدودسازی میزان گرمایش زمین به یک و نیم درجه سانتیگراد در مقایسه با دوران پیش از انقلاب صنعتی می‌داند.
کد مطلب: 76514
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام