۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۳۰

نقش بانک‌ها در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی

ایتنا - جهان برای گذار به یک اقتصاد کم‌کربن حداقل به ۴ تا ۶ تریلیون دلار در سال نیاز دارد. بخش عمده این بودجه از سوی دولت‌ها تامین می‌شود، اما آیا بانک‌های جهان نیز می‌توانند در مقابله با تغییرات اقلیمی سهیم باشند؟
نقش بانک‌ها در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی

با توجه به افزایش دمای جهانی و تغییرات آب و هوایی شدید، مسئله اقلیم به یک موضوع مهم و فوری تبدیل شده است که نیاز به یک راه‌حل سریع دارد.

دولت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها تلاش می‌کنند با اتخاذ برخی اقدامات مسیر را اصلاح و کار را برای مقابله با این بحران وجودی تسریع کنند.

در این بین بانک‌های جهان نیز سعی می‌کنند با التزام به استانداردهای ESG نقش مهمی در کمک به دگرگونی مثبت اقلیمی داشته باشند.

بانک‌های بزرگ در سال های اخیر مبالغ زیادی را به فعالیت‌های زیست محیطی و اجتماعی اختصاص داده‌اند. تامین بودجه مورد نیاز برای گذار به یک اقتصاد کم‌کربن حداقل به ۴ تا ۶ تریلیون دلار در سال نیاز دارد.

بانک‌ها سعی می کنند با ارائه مشوق های مالی به سرمایه‌گذاری‌های سبز کمک کنند.

مازن عبود، کارشناس مسائل زیست محیطی و اقتصاد سبز، می‌گوید هزینه‌ گذار به اقتصاد سبز بسیار زیاد است و بیش از سه تریلیون دلار در سال به مدت بیش از ۲۰ سال نیاز است. این هزینه‌ سنگین دسترسی به سرمایه را دشوار می‌کند.

علاوه بر این، تغییرات آب و هوایی بازارهای مالی و به ویژه شرکت‌های بیمه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عبود می‌گوید بانک‌ها سعی می‌کنند با ارائه حمایت مالی، جلوی بروز خسارت‌های بیشتر و تعطیلی کسب و کارها را بگیرند. سرمایه‌گذاری‌های سبز باید سریعا رو به جلو حرکت کنند تا موسسات صنعتی پایدارتری ایجاد شود.

محمد الحسن، تحلیلگر مالی نیز می‌گوید تغییرات آب و هوایی یک مسئله محوری در امر توسعه است و فقر و رشد اقتصادی را تهدید می‌کند. بانک‌ها نقش مهمی در ساخت شهرهای انعطاف‌پذیر و کم کربن دارند.

 
کد مطلب: 75990
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام