۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۲۷

ناسا بقایای انسانی را به کره ماه می‌فرستد

قبیله بومی ناواهو رسما اعتراض کرد
ایتنا - سازمان فضایی آمریکا، ناسا، در ماموریتی مشترک به همراه دو شرکت فضایی خصوصی قصد دارد این هفته بقایایی انسانی را به کره ماه بفرستد. امری که واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است.
ناسا بقایای انسانی را به کره ماه می‌فرستد

پرتاب فضاپیمای «پرگرین-۱» در حال حاضر برای روز دوشنبه برنامه‌ریزی شده است. این راکت غول‌پیکر به عنوان اولین پرتاب رباتیک تجاری به سطح ماه قرار است فرودگر «پرگرین» شرکت آستروبوتیک را به ماه منتقل کند.

هرچند این کاوشگر به منظور مطالعه خواص حرارتی ماه، فراوانی هیدروژن، میدان‌های مغناطیسی و میزان تشعشعات به آنجا فرستاده شده، با این حال فرودگر رباتیک همچنین حاوی محموله‌هایی از دو شرکت «الیسیوم اسپیس» و «کالستیس» است. در این ماموریت قرار است بقایای چند انسان سوزانده‌شده و دی‌ان‌ای آنها به سطح ماه منتقل شود و برای مدت نامحدود در آنجا باقی بماند.

در واکنش به این اقدام «بو نیگرن»، رئیس قبیله بومی ناواهو، به شکل رسمی به دلیل آنچه «هتک حرمت این فضای مقدس» توصیف شده به ناسا و وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده اعتراض کرده است.

او در نامه خود آورده است: «بسیار مهم است که تاکید کنیم ماه در بسیاری از فرهنگ‌های بومی، از جمله فرهنگ ما، جایگاه مقدسی دارد. ما آن را به عنوان بخشی از میراث معنوی خود و موضوعی مورد عزت و احترام می‌بینیم.»

وی اضافه کرد عمل ریختن بقایای انسانی و سایر مواد در روی ماه، که می‌تواند به عنوان دور ریزی تعبیر شود، به منزله «هتک حرمت این فضای مقدس» است.

آقای نیگرن درخواست کرده است که پرتاب به تعویق بیفتد و از مقامات خواسته قبل از ارسال بقایای انسان به ماه با قبیله ناواهو مشورت کنند. قبلیه سرخپوستی ناواهو قدمتی بیش از ۷۰۰ سال دارد و اعضایش در «مانیومنت ولی»، دره‌ای مشهور در مرز ایالت یوتا و آریزونا، زندگی می‌کنند.

در حال حاضر بقایای انسانی دیگری نیز در ماه وجود دارد. پیشتر خاکستر ژن شومیکر، بنیانگذار زمین‌شناسی نجومی، توسط کاوشگر فضایی لونار در سال ۱۹۹۹ به ماه منتقل شده بود. قبیله ناواهو به آن کار نیز اعتراض کرده بود.

در همین حین ناسا سعی کرده از محموله‌های بحث‌برانگیز فاصله بگیرد و تاکید کند که این محموله‌های تجاری متعلق به شرکت‌های خصوصی هستند و روی این محموله‌ها کنترل زیادی ندارد.

کریس کولبرت، مدیر برنامه خدمات تجاری باربری به ماه در سازمان ناسا، با بیان اینکه ناسا چارچوبی رسمی برای اشیاء مجاز به ارسال به ماه ندارد گفت: «ما می‌دانیم که برخی از محموله‌های تجاری غیر ناسا می‌تواند برای برخی از جوامع باعث نگرانی شود. این جوامع ممکن است درک نکنند که این ماموریت‌ها تجاری هستند و ماموریت‌های دولت ایالات متحده محسوب نمی‌شوند.»

شرکت خصوصی کالستیس نیز گفته است هیچ فرهنگ یا دینی حق ندارد به دیگران بگوید در مورد اکتشافات فضایی چه کار کنند.
کد مطلب: 76488
برچسب ها: کره ماه فضا ناسا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام