۰
plusresetminus
سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۸

پرتاب نخستین ماه‌نورد بریتانیا در سال ۲۰۲۱

ایتنا - قرار است بریتانیا با پرتاب یک ماه‌نورد بسیار کوچک، گام بزرگی در اکتشافات فضایی بردارد.
پرتاب نخستین ماه‌نورد بریتانیا در سال ۲۰۲۱
روباتی چهارپا به وزن یک کیلوگرم که توسط شرکت اسپیس‌بیت واقع در لندن ساخته شده، قرار است بر ماه‌نشین پرگرین (Peregrine) از شرکت آستروباتیک سوار شود و در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، گفته می‌شود این پرواز «نخستین‌ها» خواهد بود؛ نخستین مأموریت پرگرین و موشک آن، نخستین سفر به سطح ماه  توسط یک دستگاه ساخت بریتانیا و نخستین‌باری که یک روبات پادار به مکان دیگری می‌رود.
 
پاولو تاناسیوک (مدیرعامل اسپیس‌بیت) می‌گوید: «همکاری با استروباتیک، برای ما بسیار خوشحال‌کننده است. این مأموریت نخستین محموله از بریتانیا را به سطح ماه خواهد رساند و آغاز عصری جدید در اکتشافات فضایی تجاری را برای این کشور رقم خواهد زد».
 
این ماه‌نورد در طی مأموریت ده‌روزه خود روی سطح ماه، دست‌کم ۱۰ متر حرکت خواهد کرد و ویدیویی پروضوح و داده‌ها دیگری را به گردانندگان آن در زمین خواهد فرستاد.
 
البته در صورتی که همه چیز مطابق با برنامه پیش برود، این مأموریت، یک سرآغاز خواهد بود؛ چرا که اسپیس‌بیت تصمیم دارد برای کاوش زیرسطح و نزدیکی سطح ماه، ناوگانی از این روبات‌های کوچک را به آنجا گسیل دارد.
 

به گزارش ایتنا، گفتنی است کاوشگر اسپیس‌بیت در پرواز سال ۲۰۲۱ تنها نخواهد بود؛ بلکه یکی از نزدیک به ۳۰ محموله‌ای است که پرگرین برای مشتریان خود به سطح ماه خواهد برد. چهارده محموله از این مجموعه مربوط به ناسا هستند که ماه مه، به استروباتیک ۷۹٫۵ میلیون دلار برای این مأموریت پرداخت کرد.
 
دو شرکت دیگر نیز برای انجام مأموریت‌هایی اعتبار دریافت کرده‌اند. یکی اینتوئیتیو ماشینز (Intuitive Machines) که ۷۷ میلیون دلار دریافت کرد و دیگری اوربیت‌بیاند (Orbit Beyond) که ۹۷ میلیون دلار دریافت داشت. قرار است اینتوئیتیو ماشینز در تابستان سال ۲۰۲۱ مأموریت خود موسوم به Nova-C را در سطح ماه به انجام برساند؛ اما اوربیت‌بیاند به‌تازگی اعلام کرده است که نمی‌تواند تا ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ خودش را به برنامه برساند.
 
این فرود تجاری تاریخ‌ساز خواهد شد. تا امروز، فرودهای موفق بر سطح ماه، از سوی نهادهای فضایی دولتی سه کشور بوده‌اند: اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده و چین.
کد مطلب: 58504
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام