۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۰

هوش مصنوعی چگونه سرطان را تشخیص می‌دهد؟

ایتنا - محققان یک ابزار هوش مصنوعی را برای تجزیه‌وتحلیل تصاویر پزشکی که به تشخیص سریع سرطان کمک می‌کند، ایجاد کرده‌اند.
هوش مصنوعی چگونه سرطان را تشخیص می‌دهد؟

هوش مصنوعی iStar قادر است با دقت و سرعت بالا بافت‌ها و فعالیت‌های ژنی بیمار را تفسیر کند. بنا بر این، این ابزار به پزشکان کمک می‌کند در شرایطی که زمان محدودی برای تشخیص بیماری وجود دارد، تمرکز خود را بر جنبه‌های دیگر وضعیت بیمار بگذارند.

این ابزار همچنین در تشخیص سرطان‌های پنهان نیز بسیار مؤثر است.

در روش تصویربرداری جدید، هوش مصنوعی تصاویری با جزئیات دقیق از سلول‌ها و نمایش گسترده‌تری از عملکرد ژن‌ها را به پزشکان ارائه می‌دهد. این تصاویر به آنها کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را که به سختی قابل رؤیت هستند، کشف کنند.

در عین حال، محققان می‌گویند که iStar توانایی تشخیص خودکار ساختارهای مهم ایمنی ضدتومور به نام «ساختارهای لنفاوی سوم» را دارد. حضور این ساختارها با احتمال بقای بیمار و پاسخ موفق به درمان‌های ایمنی مرتبط است. به عبارت دیگر، iStar برای تشخیص اینکه کدام بیماران به درمان‌های ایمنی پاسخ مطلوب داده‌اند، مناسب است.

 

برای آزمایش اثربخشی این ابزار، محققان iStar را در انواع مختلف بافت‌های سرطانی، از جمله سرطان سینه، پروستات و کلیه ارزیابی کردند. در طی این آزمایش‌ها، iStar توانست به‌طور خودکار سلول‌های تومور و سرطانی را که تشخیص عادی آن‌ها دشوار بود، شناسایی کند. پزشکان در آینده ممکن است با iStar سرطان‌هایی را که به سختی قابل مشاهده یا شناسایی هستند، تشخیص دهند.

علاوه‌براین، این ابزار در مقایسه با سایر ابزارهای هوش مصنوعی مشابه بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. به عنوان مثال، iStar تجزیه‌وتحلیل داده‌های سرطان سینه را تنها در ۹ دقیقه به پایان رساند. درحالیکه بهترین ابزار هوش مصنوعی رقیب به بیش از ۳۲ ساعت نیاز داشت تا نتایج داده‌های مشابهی را ارائه دهد.
کد مطلب: 76482
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام