۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۵

هوش مصنوعی برای نخستین بار برای تشخیص سرطان پستان به کار گرفته شد

ایتنا - شیوع سرطان سینه در میان زنان بیشتر است و سالانه بیش از ۲.۲ میلیون مورد جدید به تعداد بیماران افزوده می‌شود. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰، تقریباً یک زن از هر دوازده زن به سرطان مبتلا شده و حدود ۶۸۶۰۰۰ نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر این بیماری ازدست‌داده‌اند. اما نکته قابل‌توجه این که با تشخیص به‌موقع سرطان شانس بهبودی افزایش می‌یابد.
هوش مصنوعی برای نخستین بار برای تشخیص سرطان پستان به کار گرفته شد

مطالعات در زمینه تشخیص بهتر سرطان سینه با استفاده از هوش مصنوعی همواره امیدوارکننده بود است؛ اما مؤسسه‌ مطالعاتی کوری در فرانسه برای اولین‌بار در جهان این فرایند را به مرحله اجرا درآورد.

به گزارش ایتنا و به نقل از یورونیوز، پروفسور استیون لوگوی، مدیر مؤسسه کوری به‌عنوان یکی از مراکز مهم تحقیقاتی در زمینه سرطان در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «مؤسسه‌ کوری گام نوینی به‌سوی اجرای پاسخ‌های نوآورانه و ملموس برای مراقبت بهتر از زنان مبتلا به سرطان سینه برمی‌دارد.»

این مؤسسه با یک شرکت اسرائیلی (Ibex Medical) برای کمک به تشخیص بیوپسی (نمونه‌برداری) سینه با استفاده از نوعی از یک الگوریتم همکاری کرده است.گالن برست ( Galen Breast) به‌عنوان یک روش نوین تشخیصی می‌تواند مشخصات سرطان سینه را در اسکن تشخیص دهد.

این ابزار به لطف ژرف آموزی یا یادگیری سلسله‌مراتبی (deep learning) توسعه‌یافته است. بدین صورت که صدها هزار تصویر در اختیار این الگوریتم قرار گرفته است تا متعاقب آن بتواند یاد بگیرد که چگونه بیماری را تشخیص دهد.

این  نخستین مطالعه‌ای است که با ارائه‌ الگوریتمی مبتنی بر هوش مصنوعی قادر به تشخیص دقیق چنین طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های پاتولوژیک مهم بالینی در بیوپسی سینه است. همچنین به عنوان اولین پیاده‌سازی استفاده از هوش مصنوعی به صورت بالینی در آزمایشگاه آسیب‌شناسی شناخته می‌شود.

دکتر استوارت اشنیت، یکی از محققان که بر روی اثربخشی و بهره‌وری الگوریتم Galen Breast مطالعه می‌کند؛ درباره نتایج این تحقیق گفت: «من از نتایج مطالعه، سطوح بالای دقت و نیز وسعت قابلیت‌های تشخیصی ارائه شده توسط فناوری هوش مصنوعی شرکت ایبکس، بسیار تحت‌تأثیر قرار گرفتم. تشخیصی که با تشخیص آسیب‌شناسان متخصص بسیار مشابه بود.»

نتایج این تحقیق در حالی منتشر می‌شود که متخصصان بهداشت در فرانسه و بریتانیا درباره کمبود منابع برای درمان بیماران هشدار می‌دهند.

 
 

روند فزاینده استفاده از هوش مصنوعی در زمینه تشخیص بیماری‌


شیوع سرطان سینه در میان زنان بیشتر است و سالانه بیش از ۲.۲ میلیون مورد جدید به تعداد بیماران افزوده می‌شود. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰، تقریباً یک زن از هر دوازده زن به سرطان مبتلا شده و حدود ۶۸۶۰۰۰ نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر این بیماری ازدست‌داده‌اند. اما نکته قابل‌توجه این که با تشخیص به‌موقع سرطان شانس بهبودی افزایش می‌یابد.

در مردان نیز سرطان پروستات شیوع بالایی دارد. شرکت ایبکس مدیکال روی ابزارهایی کار می‌کند که امکان تشخیص این نوع از سرطان را نیز برای مردان فراهم کند.

توسعه‌دهندگان ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی بیش از همه بر روی افزایش اطمینان به ابزارهای تشخیصی کار می‌کنند که بر پایه کار آسیب‌شناسان بوده و بدین ترتیب از خطاهای انسانی جلوگیری می‌کند.

با توجه به افزایش شیوع کلی سرطان سینه و کاهش تعداد پاتولوژیست‌ها، حجم کار بر روی بخش‌های پاتولوژی افزایش چشمگیری داشته است. بنابراین نیاز فزاینده‌ای به راه حل‌های خودکار و ابزارهای پشتیبانی برای آسیب شناسان وجود دارد تا سرطان‌ها را سریعتر و با دقتی بالاتر تشخیص دهند.

بازار هوش مصنوعی در تشخیص سرطان به‌تنهایی در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده ۱۳۵ میلیون یورو ارزیابی شده است. به گفته مشاوران در یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات تحقیقی در بازار جهانی (Research and Markets) این بازار می‌بایست تا سال ۲۰۱۸ افزایشی ۲۰ درصدی را تجربه می‌کرد.
کد مطلب: 71462
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام