۰
plusresetminus
سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۵

پیش‌بینی گسترش سرطان پستان با کمک هوش مصنوعی

ایتنا - پژوهشگران یک مدل هوش مصنوعی را روی بیش از پنج هزار غده لنفاوی آزمایش کردند که در حدود ۳۵۰ بیمار به بانک‌های زیستی اهدا کرده بودند.
پیش‌بینی گسترش سرطان پستان با کمک هوش مصنوعی

سرطان پستان ثانویه یا متاستاتیک، به مرحله‌ای از این بیماری اطلاق می‌شود که سلول‌های سرطان پستان به سایر بخش‌های بدن گسترش یافته باشند. این سطح از بیماری را می‌توان کنترل کرد، اما درمان‌شدنی نیست.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، پژوهشگران امیدوارند که با استفاده از هوش مصنوعی بتوانند با تجزیه‌وتحلیل واکنش ایمنی در غدد لنفاوی زنان مبتلا به سرطان پستان سه‌گانه منفی، میزان احتمال گسترش بیماری را بهتر ارزیابی کنند.

غدد لنفاوی، توده‌های بافتی در سراسر بدن‌اند که برای کمک به بدن در مبارزه با عفونت و بیماری بسیار اهمیت دارند. چنانچه سلول‌های سرطان پستان شروع به گسترش کنند، بیماران معمولا به درمان فشرده‌تری نیاز خواهند داشت.

با این حال، پژوهشگران بر این باورند که می‌توان پیش‌بینی کرد که سلول‌های سرطانی آیا بر اساس مدل واکنش ایمنی آن‌ها گسترش می‌یابند، یا خیر.

 


دکتر آنیتا گریگوریادیس که سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشت، می‌گوید که این تیم تحقیقاتی، یافته‌های به‌دست‌آمده از میکروسکوپ را به یک چارچوب یادگیری عمیق واگردانی کردند تا یک مدل هوش مصنوعی ایجاد کنند. این روش، ابزار دیگری در اختیار پزشکان قرار می‌دهد و بالقوه به آن‌ها در درمان و مراقبت از بیماران کمک می‌کند.

پژوهشگران این مدل هوش مصنوعی را روی بیش از پنج هزار غده لنفاوی آزمایش کردند که در حدود ۳۵۰ بیمار به بانک‌های زیستی اهدا کرده بودند.

گریگوریادیس با اشاره به اهمیت این کشف می‌گوید، اینکه تغییرات غدد لنفاوی قادر است پیش‌بینی کند که آیا سرطان سینه سه‌گانه منفی گسترش می‌یابد یا نه، بسیار مهم است. او می‌افزاید: «نشان دادیم که واکنش ایمنی می‌تواند نقش مهمی در پیش‌بینی بیماری ایفا کند.» این تیم تحقیقاتی در حال برنامه‌ریزی برای آزمایش‌های بیشتر این مدل در مراکز درمانی سراسر اروپا است.

گریگوریادیس می‌‌گوید که گذر از بررسی بافت بر روی اسلایدهای شیشه‌ای زیر میکروسکوپ، به استفاده از رایانه [در سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا]، سریع‌تر و بهتر شده است، و می‌افزاید: «ما بر اساس مدل خود می‌خواهیم از این تغییر برای توسعه نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای پاتولوژیست‌ها استفاده کنیم تا برای زنان مبتلا به این نوع سرطان پستان که درمان آن دشوار است، استفاده شود.»
کد مطلب: 73129
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام