۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۴۶

ساخت خاک الکترونیکی که رشد محصول را افزایش می‌دهد

ایتنا - این بستر کشت از سلولز و نوعی پلیمر رسانا ساخته شده است و کشت بدون خاک غلات را ممکن می‌کند.
ساخت خاک الکترونیکی که رشد محصول را افزایش می‌دهد

پژوهشگران دانشگاه لینشوپینگ سوئد نوعی «خاک» رسانا برای کشت بدون خاک موسوم به آب‌کشت (هیدروپونیک) ساخته‌اند که سبب می‌شود جوانه‌های جو در یک بازه زمانی ۱۵ روزه، به‌طور متوسط ۵۰ درصد بیشتر رشد کنند. به گزارش وب‌سایت علمی فیز (phys.org)، در این بستر کشت جدید، ریشه گیاه به‌صورت الکتریکی تحریک می‌شود.

النی استاورینیدو، استاد دانشگاه لینشوپینگ و مدیر گروه گیاهان الکترونیکی، می‌گوید: «جمعیت جهان در حال افزایش است، و علاوه بر این، با تغییرات اقلیمی مواجهیم. بنابراین، روشن است که فقط با استفاده از روش‌های کشاورزی موجود، قادر نخواهیم بود پاسخگوی تقاضای غذایی این سیاره باشیم. اما با هیدروپونیک می‌توانیم مواد غذایی را در محیط‌های کاملا کنترل‌شده شهری کشت کنیم.»

او و گروه پژوهشی‌اش یک بستر کشت رسانا موسوم به ئی‌سویل (eSoil خاک الکترونیک) ساخته‌اند که در کشت هیدروپونیک کاربرد دارد.

کشت هیدروپونیک به این معنی است که گیاهان بدون خاک رشد می‌کنند، و فقط به آب، مواد مغذی و محلی برای اتصال ریشه‌هایشان نیاز دارند. هیدروپونیک همچنین کشت عمودی در برج‌های بزرگ را ممکن می‌کند و بهره‌وری از فضا را به حداکثر می‌رساند. کاهو، گیاهان و برخی سبزیجات در حال حاضر با این روش کشت می‌شوند. غلات معمولا با روش هیدروپونیک کشت نمی‌شوند اما پژوهشگران در این تحقیق نشان داده‌اند که بذر جو را می‌توان با این روش کشت کرد و با تحریک الکتریکی بهتر رشد می‌کنند.

 

استاورینیدو می‌گوید با این شیوه بذرها با منابع کمتر و سرعت بیشتر رشد می‌کنند. او در ادامه می‌افزاید: «نمی‌شود گفت هیدروپونیک مشکل امنیت غذا را حل خواهد کرد. اما بی‌تردید کمک می‌کند به‌ویژه در مناطق با زمین‌های قابل‌کشت کم و شرایط محیطی سخت.»

بستر کشت الکترونیکی ئی‌سویل از سلولز، فراوان‌ترین نوع بیوپلیمر، و نوعی پلیمر رسانا ساخته شده است. این ترکیب جدید نیست، اما اولین بار است که برای کشت گیاه و ایجاد سطح رابط برای گیاهان به این شیوه استفاده می‌شود.
کد مطلب: 76350
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام