۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۹

سرمایه‌گذاری هنگفت شرکت‌های فضایی در فناوری 5G

ایتنا - شرکت‌های ماهواره‌ای مایلند داده‌های بیشتری روانه دستگاه‌های شما کنند؛ آن‌هم سریع‌تر از هر زمان دیگر. یکی از موارد جالب توجه، اینترنت ماهواره‌ای است.
سرمایه‌گذاری هنگفت شرکت‌های فضایی در فناوری 5G
شرکت‌های ماهواره‌ای مایلند داده‌های بیشتری روانه دستگاه‌های شما کنند؛ آن‌هم سریع‌تر از هر زمان دیگر. یکی از موارد جالب توجه، اینترنت ماهواره‌ای است.

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از Space، نهادهایی بزرگ از اسپیس‌اکس گرفته تا آمازون، سرگرم راه‌اندازی تعداد زیادی ماهواره جدید هستند که می‌توانند پهنای باند اضافی داشته باشند و فراهم‌کنندگان شبکه همراه نیز تجهیزات زمینی خود را به‌گونه‌ای به‌روزرسانی می‌کنند تا بتوانند پاسخگوی تقاضای آتی باشند.
 
این فناوری جدید، برای شبکه‌های 5G جدید ساخته می‌شود و از آن به‌عنوان گامی بزرگ و گذار از فناوری 4G یاد می‌شود؛ هرچند فناوری 4G زمینه لازم برای پرداختن به کارهای حساس به داده همچون پخش نت‌فلیکس را فراهم می‌ساخت.

ویل تاونسند(یک تحلیلگر ارشد در زمینه تحقیقات فناوری) می‌گوید فناوری 5G بسیار بهتر خواهد بود؛ چرا که کاربران زمان تأخیر کمتری را احساس خواهند کرد. زمان تأخیر شبکه‌های 4G، نزدیک به ۵۰ میلی‌ثانیه است و انتظار می‌رود شبکه‌های 5G ده‌برابر سریع‌تر باشند.
 
از سوی دیگر، افزایش ماهواره‌های 5G در مدار، سبب مطرح شدن پرسش‌هایی برای ناظران صنعت می‌شود. یکی از این پرسش‌ها، مربوط است به ریسک تصادم ماهواره‌ها با یکدیگر که ممکن است موجب ایجاد زباله‌های مداری گردد.
ماه گذشته که یک ماهواره اروپایی برای کنار کشیدن خود و عدم برخورد با یکی از ماهواره‌های استارلینک مربوط به اسپیس‌اکس، یک مانورد انجام داد، جهان علم متوجه چنین خطری شد.
 

نگرانی‌هایی نیز پیرامون تداخل فرکانس رادیویی با تمام این ماهواره‌های آتی وجود دارد. به‌ویژه، اپراتورهای ماهواره‌های آب‌وهوایی، نگران نزدیک شدن برخی از فرکانس‌های مجاز 5G به فرکانس ۲۳٫۸ گیگاهرتز هستند که معمولاً برای پیش‌بینی‌های هواشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در این پهنای باند، بخار آب در جوّ زمین، یک سیگنال ضعیف صادر می‌کند و ماهواره‌ها می‌توانند رطوبت را در جوّ امتحان کنند، حتی اگر آن ناحیه ابری باشد. بدین‌ترتیب، هم ناسا و هم اداره جوّ و اقیانوسی ملی در ایالات متحده، سرگرم مذاکره با کمیسیون ارتباطات فدرال هستند تا از ماهواره‌های هواشناسی محافظت نمایند.
 
این نگرانی نیز وجود دارد که شمار بالای ماهواره‌ها در آسمان، مزاحم مشاهدات فضایی گردند.
اتحادیهٔ ستاره‌شناسی بین‌المللی در ماه ژوئن ابراز نگرانی کرد که هزاران ماهواره می‌توانند در مشاهده و رصد اشیاء دور و تار، تداخل ایجاد کنند.
 
کد مطلب: 58576
برچسب ها: فناوری 5G فضا ناسا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام