۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۲۴

با هر بار آلوده شدن به کووید خطر ابتلا به کووید طولانی‌مدت را افزایش پیدا می‌کند

ایتنا - دکتر رامبد روحبخش در اوایل سال جاری میلادی به سارا برگ در پادکست انجمن پزشکی آمریکا هشدار داد: «هر عفونت بعدی کووید خطر ابتلا به مشکلات مزمن سلامتی مانند دیابت، بیماری کلیوی، نارسایی اندام‌ها و حتی مشکلات سلامت روان را افزایش می‌دهد.
با هر بار آلوده شدن به کووید خطر ابتلا به کووید طولانی‌مدت را افزایش پیدا می‌کند
واکسن‌ها باعث شده‌اند که احتمال مرگبار بودن حملات کووید بسیار کمتر از زمان شروع همه‌گیری آن شود، با این حال مطالعات متعدد اکنون نشان داده‌اند که حتی موارد به ظاهر خفیف ابتلا به ویروس کرونا هم تاثیر منفی ویژه‌ای بر سلامت افراد دارند. با هر دفعه آلوده شدن به این ویروس، خطر ابتلای ما به کووید طولانی‌مدت افزایش می‌یابد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از ساینس‌آلرت، با این که این بیماری برای بسیاری از ما، به ویژه در افراد واکسینه‌شده و در افراد جوانتر یا کودکان، در سطحی (نسبتا) کم شروع می‌شود، اما نشانه‌های نگران‌کننده‌ای وجود دارد که خطر آن ممکن است پایین باقی نماند. اگر هر حمله جدید کرونا به بدن ما به این ویروس موذی فرصت بیشتری برای آسیب رساندن به سلامتی بدهد، چنین خطرات کوچکی در نهایت انباشته شده و به یک خطر بزرگ تبدیل می‌شوند. حتی اگر فقط علائم عفونت اولیه را به صورت خفیف تجربه کنید.
 

دکتر رامبد روحبخش در اوایل سال جاری میلادی به سارا برگ در پادکست انجمن پزشکی آمریکا هشدار داد: «هر عفونت بعدی کووید خطر ابتلا به مشکلات مزمن سلامتی مانند دیابت، بیماری کلیوی، نارسایی اندام‌ها و حتی مشکلات سلامت روان را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، این باور نادرست که ابتلای مکرر به کرونا کم‌اهمیت است و لازم نیست نگران آن باشید زدوده می‌شود. چنین وضعیتی شبیه شرط‌بندی رولت روسی است».
 
کووید طولانی‌مدت به عنوان یک بیماری چندسیستمی تعریف می‌شود که تأثیر مخربی بر هر سیستم اندامی دارد و پیامدهای بالقوه مادام‌العمر دارد. میزان ابتلای به کووید طولانی‌مدت در میان افرادی که به SARS-CoV-2 مبتلا شده‌اند به شکل بحث‌برانگیزی در مطالعات و کشورهای مختلف متفاوت بوده است؛ از حدود 10 درصد تا 50 درصد افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند علائم طولانی‌مدت داشته‌اند.
 
برآوردهای جهانی نشان می‌دهد که اکنون 65 میلیون نفر از کووید طولانی‌مدت رنج می‌برند. خوشبختانه، در حال حاضر به نظر می‌رسد که نرخ ابتلا به آن در کودکان بسیار کمتر است، اما آنها نیز کاملاً در امان نیستند.
 
نتیجه یک تحقیق 2 ساله در اینباره در نشریه نیچر منتشر شده است.
 
کد مطلب: 76335
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام