۰
plusresetminus
يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۴۱

داروی ضدکرونا ممکن است باعث جهش ویروس شود

ایتنا - بر اساس پژوهشی جدید، داروی ضدکووید مولنوپیراویر ممکن است در ویروس کرونا جهش ایجاد کند.
داروی ضدکرونا ممکن است باعث جهش ویروس شود

مولنوپیراویر را شرکت مرک (Merck) تولید کرده است و اداره غذا و داروی آمریکا در اواخر سال ۲۰۲۱ آن را تایید کرد. این قرص با نام تجاری لاگوریو عرضه می‌شود و برای بیماران گروه پرخطر تجویز می‌شود.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، مولنوپیراویر که در اصل برای مقابله با آنفلوانزا تولید شد، در کد ژنتیکی ویروس سارس‌ کوو‌ـ۲ خطا ایجاد می‌کند و جلو ادامه تکثیر آن را می‌گیرد.

بنا بر گزارش تایمز اسرائیل، پژوهش جدید دانشمندان موسسه فرانسیس کریک لندن که در نشریه نیچر منتشر شده است، این احتمال را مطرح می‌کند که اگر دارو آلودگی سارس کوو‌ـ‌۲ را به‌طور کامل از بدن پاک نکند، خطر انتقال جهش‌های مرتبط با مولنوپیراویر وجود دارد.

این پژوهشگران پایگاه داده‌های حاوی بیش از ۱۵ میلیون ژنوم سارس کوو‌ـ‌۲ را بررسی و جهش‌های مشخصی را از سال ۲۰۲۲، سال پس از عرضه مولنوپیراویر، شناسایی کردند.

این جهش‌ها در کشورهایی که داروی مولنوپیراویر کاربرد گسترده داشت شناسایی شده بود، اما در کشورهایی که مجوز استفاده از این دارو را صادر نکرده بودند کمتر بود.

مولنوپیراویر به‌شکل قرص عرضه و به‌مدت سه تا پنج روز پس از آغاز علائم استفاده می‌شود. این دارو برای پیشگیری از ابتلا به کووید کاربرد ندارد و استفاده از آن برای زنان باردار یا شیرده مجاز نیست.
کد مطلب: 74850
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام