۰
plusresetminus
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۰۰

راز این نور عجیب چیست؟

ایتنا - سوراخ کردن ابری مملو از کریستال‌های یخی توسط یک موشک اسپیس ایکس، باعث نگرانی مردم شد.
راز این نور عجیب چیست؟

کمی پس از پرتاب موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس از فلوریدا، این موشک از ابرهای کریستالی یخی عبور کرد و به طور موقت یک هاله نوری در اطراف ماه ایجاد کرد که به نظر می‌رسید کاملاً ماه را در برگرفته است.

در تاریخ ۲۷ نوامبر، اسپیس ایکس موشک فالکون ۹ را در ساعت ۱۱.۳۰ دقیقه شب از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب کرد. این موشک که ۲۳ ماهواره استارلینک را حمل می‌کرد، به سرعت از جو زمین خارج شد و محموله خود را به مدار پائینی زمین رساند. در همان زمان، ماه کامل در آسمان قابل مشاهده بود.

گیلبرت پلامر، عکاس نامدار، در زمان پرتاب در فاصله ۳۲ کیلومتری از ایستگاه فضایی فلوریدا در راکلج بود و تصاویر تایم‌لپسی از آسمان را ثبت کرد. هدف او از این تصاویر، نشان دادن مسیر آتشین موشک در حال صعود بود که در تصاویر به شکل یک خط نارنجی منحنی مشخص است.
 

اما پلامر خود نیز از ثبت تصاویر یک حلقه نوری نادر در اطراف ماه کامل که کمی پس از پرتاب فالکون ۹ شکل گرفته بود، متعجب شده بود.

این هاله درخشان به وسیله نوری که از بازتاب کریستال‌های کوچک یخ ابرهای سیروس (ابرهای نازک و تکه‌تکه‌ای که بین ۶۱۰۰ تا ۱۲۲۰۰ متر بالاتر از سطح زمین تشکیل می‌شوند) به وجود آمده است.

با سوراخ کردن ابرهای یخی توسط موشک فالکون، جهت کریستال‌ها به نحویا میلیون‌ها کریستال یخ رها شدند و در هوا پخش شدند. نور خورشید که به آنها برخورد می‌کند، بازتاب می‌شود و باعث ایجاد هاله‌ای در اطراف ماه می‌شود.

این پدیده به نام هاله یخی معروف است و به طور معمول در زمان‌های سرد سال و در مناطقی که ابرهای یخی وجود دارند، مشاهده می‌شود.
کد مطلب: 76054
برچسب ها: اسپیس ایکس فضا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام