۱
plusresetminus
پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۰

ارسال ۶۰ ماهواره استارلینک به مدار زمین + ویدئو

ایتنا - اسپیس‌اکس در روز ۲۰ آبان ۶۰ ماهواره استارلینک به فضا پرتاب کرد. اگر قرار باشد این سامانه پوشش اینترنتی «متوسطی» هم ارائه دهد، به دست‌کم چندصد ماهواره نیاز خواهد داشت.
ارسال ۶۰ ماهواره استارلینک به مدار زمین + ویدئو
شرکت اسپیس‌اکس دو روز پیش یعنی ۲۰ آبان توانست مجموعه جدیدی از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک را به فضا اعزام کند و البته موشک فالکون ۹ که حامل این ماهواره‌ها بود، برای خودش تاریخ‌ساز شد.
 
به گزارش ایتنا به نقل از Extreme Tech، بدین‌ترتیب، اسپیس‌اکس تا اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی خواهد توانست اینترنت عرضه کند. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که همه افراد از رشد و بزرگ شدن صورت فلکی استارلینک خشنود نیستند. برای مثال، ستاره‌شناسان اظهار نگرانی کرده‌اند که استارلینک می‌تواند در رصد آسمان از روی زمین اختلال ایجاد کند، و همینطور ممکن است با دیگر ماهواره‌ها، برخورد داشته باشد.
 
گفتنی است اسپیس‌اکس چند ماه پیش مجموعه‌ای از ماهواره‌های استارلینک را به‌صورت آزمایشی به فضا فرستاد. با اینکه برخی از این دستگاه‌ها از عملکرد درست باز ماندند، ولی اسپیس‌اکس از آن موقع تاکنون، به اصلاح نرم‌افزارهای خودش پرداخته است. آقای الون ماسک (مدیرعامل اسپیس‌اکس) به‌تازگی توانسته است از طریق شبکه استالینک خود، یک توئیت ارسال کند:
 
توئیت شرکت اسپیس‌اکس در روز ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) سال ۲۰۱۹:
قرارگیری موفقیت‌آمیز تعداد ۶۰ ماهواره استارلینک تأیید شد!
 

از سوی دیگر، هدف استارلینک برخلاف دیگر سامانه‌های اینترنتی ماهواره‌ای، فراهم ساختن اتصالات با زمان تأخیر بسیار پایین است. از اینرو، بسیاری از ماهواره‌ها در مدار بسیار نزدیک به زمین باقی خواهند ماند تا اتصال را بهبود دهند. این شرکت وعده داده است زمان تأخیر در حد ۱۵ میلی‌ثانیه باشد که اگر درست باشد، بسیار شگفت‌آور خواهد بود.
 
به گزارش ایتنا، گفته می‌شود که در ابتدا، بنا بود اسپیس‌اکس تنها چند هزار ماهواره برای توان‌بخشیدن به استارلینک به فضا اعزام کند؛ اما اکنون این تعداد به دست‌کم ۳۰ هزار ماهواره رسیده است. این شرکت امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی، تعداد ۲ هزار ماهواره به مدار زمین ارسال کرده باشد.
 
موشک فالکون ۹ که دومین مجموعه از ماهواره‌های استارلینک را به فضا اعزام کرد، رکورد قابلیت استفاده مجدد را به نام خودش ثبت کرد. اما هنوز روشن نیست که آیا از این موشک برای مأموریت دیگری نیز استفاده خواهد شد یا نه.
 
گفتنی است اسپیس‌اکس تنها شرکتی نیست که درنظر دارد صورت فلکی بزرگی متشکل از ماهواره‌ها در فضا تشکیل دهد؛ اما این واقعیت که قابلیت استفاده مجدد از موشک، تاکنون سابقه نداشته، می‌تواند هزینه‌های لازم را برای این شرکت تا حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد.

 
کد مطلب: 58819
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام