۰
plusresetminus
پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۳

یونسکو خواهان منع جهانی استفاده از تلفن‌ هوشمند در مدارس شد

ایتنا - سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، توصیه کرد که به‌منظور مقابله با اختلال در کلاس درس، بهبود یادگیری، و کمک به محافظت از کودکان در برابر آزار و اذیت سایبری، استفاده از تلفن‌ هوشمند در مدرسه‌ها ممنوع شود.
یونسکو خواهان منع جهانی استفاده از تلفن‌ هوشمند در مدارس شد

یونسکو تاکید کرد شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده بیش از حد از تلفن همراه با کاهش عملکرد آموزشی مرتبط است و استفاده گسترده و زیاد از این فناوری بر ثبات عاطفی کودکان اثر منفی دارد.

به گزارش ایتنا و به نقل از یورونیوز، این سازمان اعلام کرد که درخواست منع استفاده از تلفن‌های هوشمند در مدرسه‌ها پیام روشنی دارد مبنی بر اینکه فناوری‌های دیجیتال، از جمله تلفن‌های هوشمند و هوش مصنوعی، باید تابع «دیدگاه انسان‌محور» آموزش باشد و جایگزین تعامل چهره به چهره با معلمان نشود.

یونسکو در مورد ترویج استفاده از فناوری دیجیتال به سیاست‌گذاران هشدار داد و گفت که ادعاهایی که درباره اثر مثبت فناوری بر یادگیری و همچنین کارایی اقتصادی می‌شود ممکن است اغراق‌آمیز باشد.

این سازمان در گزارش خود افزود که در اثر آنلاین‌ شدن بیش از پیش آموزش، به‌ویژه در دانشگاه‌ها، از سیاست‌گذاران خواسته می‌شود که از «جنبه اجتماعی» آموزش و ارتباط با دیگران در این فرایند غافل نشوند.

آدری آزولای، مدیر کل یونسکو، درباره این گزارش تاکید کرد: «انقلاب دیجیتال پتانسیل بی‌اندازه‌ای دارد، اما باید به نحوه استفاده از آن در آموزش نیز توجه شود.»

او افزود: «استفاده از فناوری باید به‌منظور افزایش یادگیری و برای رفاه دانش‌آموزان و معلمان باشد، نه به ضرر آن‌ها. باید نیازهای دانش‌آموزان را در اولویت قرار داد و از معلمان حمایت کرد. ارتباط آنلاین جایگزین تعامل انسانی نیست.»

 


یونسکو در گزارش تازه خود یادآور شد که کشورها باید هدف‌ها و اصول روشنی درباره استفاده مفید از فناوری دیجیتال در آموزش داشته باشند تا از آسیب دیدن سلامت دانش‌آموزان، و در مقیاس بزرگ‌تر، آسیب دیدن دموکراسی و حقوق بشر، از طریق به خطر افتادن حریم خصوصی یا نفرت‌پراکنی آنلاین، جلوگیری شود.

به گفته این نهاد، استفاده بیش از حد یا نامناسب دانش‌آموزان از فناوری در کلاس و خانه، اعم از گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها، می‌تواند باعث حواس‌پرتی و اختلال در فرایند یادگیری شود.

این گزارش به داده‌های ارزیابی بین‌المللی در مقیاس بزرگ استناد می‌کند که «ارتباط منفی» بین استفاده بیش از حد از فناوری دیجیتال و عملکرد دانش‌آموزان را نشان می‌دهد.

یونسکو تاکید دارد که اگرچه فناوری بالقوه می‌تواند فرصت‌هایی را برای یادگیری میلیون‌ها نفر فراهم کند، نباید نابرابری به وجود آمده در این عرصه را فراموش کرد و بسیاری از افراد فقیر در سراسر جهان از این آموزش‌ها کنار گذاشته شوند.

یونسکو در گزارش سال ۲۰۲۳ نظارت بر آموزش جهانی اعلام کرد که پژوهش‌های کمی برای نشان دادن اثر فناوری دیجیتال در عرصه آموزش انجام شده است و بسیاری از داده‌های موجود در این عرصه را شرکت‌های آموزشی خصوصی فراهم کرده‌اند که سعی در فروش محصولات دیجیتال دارند.

بر اساس ارزیابی ۲۰۰ نظام آموزشی گوناگون در سراسر جهان، یونسکو تخمین زده است که از هر چهار کشور یکی، از راه تصویب قانون یا مقررات دیگر، استفاده از تلفن هوشمند را در مدرسه ممنوع کرده است. از میان این کشورها می‌توان به چین اشاره کرد که استفاده از تلفن هوشمند در مدرسه‌ها را ممنوع کرد، یا فرانسه که در سال ۲۰۱۸ سیاست‌هایی را در این مورد به کار بست و هلند که از سال ۲۰۲۴ محدودیت‌هایی را اعمال خواهد کرد.
کد مطلب: 73973
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام