۰
plusresetminus
سه شنبه ۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۶
برای سفرهای فضایی؛

ربات‌ها صاحب پوست هوشمند می‌شوند

ایتنا - سازمان فضایی اروپا (ESA)، موسسه فناوری دانمارک (DTI) را برای مهندسی و ساخت یک پوست هوشمند جهت استفاده ربات‌ها در فضا انتخاب کرده است.
ربات‌ها صاحب پوست هوشمند می‌شوند

در حالی که سر و کله ربات‌ها در حوزه‌های مختلف پیدا شده است، آنها همچنین در فضا نیز خودی نشان می‌دهند. این امر مستلزم آن است که این ماشین‌ها با همکاران انسان خود، به خوبی همکاری کنند و قادر باشند سختی شرایط فضا از جمله تشعشعات، فشار پایین و نوسانات شدید دمایی را تاب بیاورند.

به گزارش ایتنا از ایرنا، «کریستین دالسگارد» از مشاوران ارشد در موسسه فناوری دانمارک می گوید: ما یک پوست هوشمند را طراحی و آزمایش خواهیم کرد که موجب خواهد شد ربات‌ها برای کاوش‌های فضایی در آینده مناسب‌تر باشند.

پوست هوشمند ربات‌ها را از برخورد با اشیا محافظت می‌کند
وی افزود: این کار مستلزم آزمایش حسگرهای پیشرفته سطحی و پنل‌های هشدار می‌شود که می‌توانند ربات‌ها را قادر سازند از برخوردهای بالقوه با اشیاء در محیط جلوگیری کنند تا ربات‌ها به دستیاران قوی و ایمنی برای فضانوردان تبدیل شوند.

بر اساس این گزارش، محققان در نظر دارند تا یک پوست هوشمند با طراحی خاص برای ربات‌ها ابداع کنند که از مواد نرم ساخته می‌شود و می‌توانند با چاپ سه‌بُعدی ساخته شوند به طوری که اجزای الکترونیک مستقیم در مواد نرم چاپ شوند. فرایند مهندسی چنین پوستی موجب می‌شود که برای استفاده در فضا ایمن باشد و ربات‌های استفاده کننده از آن بتوانند وظایف مختلف را انجام دهند.

دالسگارد خاطرنشان کرد:‌ باید در خصوص موادی تحقیق کنیم که می‌توانند در برابر گرد و غبار، اشعه و تغییرات شدید دمایی مقاومت کنند. از طریق کاربرد چاپ سه‌بعدی مدرن و اجزای الکترونیک چاپی، ما همچنین فرایندهای تولیدی جدید را برای تجهیزات فضایی استفاده می‌کنیم.

استفاده از ربات در فضا، ارزان‌تر و کم‌خطرتر
محققان می‌گویند که این تحول موجب ساخت ماشین‌هایی می‌شود که می‌توانند به فضانوردان در فضا یاری رسانند.

«جاکوب کورتبک» مدیر موسسه فناوری دانمارک گفت: پتانسیل بزرگی برای ربات‌ها در فضا وجود دارد و آنها می‌توانند در زمینه کارهای مختلف از آزمایش های علمی تا کارهای تعمیر و نگهداری در ایستگاه های فضایی و استخراج منابع ارزشمند کمک کنند. اعزام ربات به جای انسان هم ارزان‌تر است و هم خطر کمتری دارد.

اولین مرحله این پروژه قرار است در مارس ۲۰۲۴ به پایان برسد. در حال حاضر چندین پروژه در دست اجرا است که هدف آنها تولید پوست هوشمند برای ربات‌ها است که هم خود ترمیم شونده خواهند بود و هم حس لامسه را برای ماشین‌ها ایجاد خواهند کرد.
کد مطلب: 73482
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام