۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۳۰

روبات‌های «شنونده» در ایستگاه فضایی بین‌المللی

ایتنا - یک روبات پرنده مجهز به مجموعه‌ای از میکروفن‌ها، در ایستگاه فضایی به این‌طرف و آن‌طرف پرواز خواهد کرد تا هرگونه صدای نگران‌کننده‌ای را بشنود.
روبات‌های «شنونده» در ایستگاه فضایی بین‌المللی
ناسا برای تقویت حس شنوایی در فضا، به‌تازگی با شرکت بوش وارد شراکت شده تا در روز ۲ نوامبر سامانه پایش آوایی موسوم به ساوندسی (Soundsee) را به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام دارد. این اعزام در قالب مأموریت Cygnus NG-12 انجام خواهد شد.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، ساوندسی مجموعه‌ای از میکروفن‌های ظریف است که توانایی شنیدن آواهایی در گستره بسامد از کمتر از ۱۰۰ هرتز تا ۸۰ کیلوهرتز را داراست (گستره شنوایی انسان، میان ۲۰ هرتز و ۲۰ کیلوهرتز است). این سامانه همچنین قادر است با استفاده از ترکیبی از نرم‌افزارهای گوناگون از جمله یادگیری ژرف در هوش مصنوعی، به تحلیل داده‌ها بپردازد.
 
اما بسیاری از صداهای خطرناک بالقوه توسط گوش انسان شنیده نمی‌شوند. برای نمونه، سال گذشته در ایستگاه فضایی یک نشتی پیدا شد؛ بدین‌صورت که یک سوراخ دو میلیمتری به‌مدت یک روز از چشم افراد پنهان ماند ولی سپس آن را پیدا و وصله کردند. با اینکه این سوراخ هیچ خطر قریب‌الوقوعی برای سرنشینان نداشت، اما شاید سوراخ‌های دیگر دردسرساز باشند. خوشبختانه، چنین نشتی‌هایی با بسامدهای فراصوت، صدا می‌کنند و اگر ابزاری برای سنجش چنین آواهایی داشته باشیم، می‌توانیم در صورت بروز، آنها را ترمیم کنیم.
 

سامارجیت داس (یک پژوهشگر در شرکت چندملیتی بوش) می‌گوید: «صدا به‌خودی خود، داستان‌های زیادی درباره محیط اطراف بازگو می‌کند. بدین‌ترتیب، اکنون شاهد هستیم که بلندگوهای هوشمند از هوش مصنوعی برای شناسایی بهتر سخن و همینطور یافتن الگوهای آوایی بهره می‌گیرند. هنگامی بتوانیم که این تکنیک‌ها را برای ماشین‌ها نیز به‌کار بگیریم، نکاتی پیرامون سلامت ماشین یاد خواهیم گرفت.»
 
گفته می‌شود ساوندسی به روبات پرنده استروبی (Astrobee) که در فضای اطراف ایستگاه پرواز می‌کند، پیوند داده خواهد شد و به فضانوردان در انجام وظایفشان کمک خواهد کرد. این امید وجود دارد که بتواند محیط آوایی سرتاسر ایستگاه را مورد پایش قرار دهد و هرگونه صدای غیرمعمول را به آگاهی فضانوردان برساند.
کد مطلب: 58772
نام شما
آدرس ايميل شما


پرفسور سهیل سید حسینی
feedback
Iran, Islamic Republic of
با سلام من دکتر سید حسینی پژوهشگر ناسا هستم ودر دانشگاه رچستر تدریس میکنم تازه به ایران آمدم این ربات چند وقت پیش در طراحی جی پی ال قرار داشت ولی به علت مشکلات اقتصادی ساخته نشد و به آلمانی ها داده شد ساخت آن.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام