۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۰۰

استفاده از روبات‌ در کاوش‌های فضایی

ایتنا - روبات‌های «اسپیس‌شیفتر» ناسا می‌توانند روی قمری از زحل با نام تیتان، به کاوش در آتشفشانها و غارها بپردازند.
استفاده از روبات‌ در کاوش‌های فضایی
روبات‌های دارای قابلیت تغییر شکل می‌توانند امکان دسترسی به جهان‌های دوردست را برای ما فراهم کنند؛ مثل یکی از قمرهای زحل به نام تیتان.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، مفهوم «اسپیس‌شیفتر» در ناسا، وعده مینی‌روبات‌هایی با قابلیت غلت خوردن، به پرواز در آمدن، شناور شدن و شنا کردن را می‌دهد و مهندسان این نهاد فضایی سرگرم آزمودن این مفهوم و اجرایی کردن آن هستند.
 
ناسا این نمونه را به‌عنوان دستگاهی تشریح می‌کند که شبیه به یک پهپاد است که درون یک چرخ همستری بزرگ قرار دارد. نکته اصلی این است که چرخ چنین روبات‌هایی می‌تواند به دو قسمت تقسیم شود به‌طوریکه هریک از آنها پهپادی مستقل بوده و مجهز به یک پیش‌ران باشد. هدف اصلی این است که این روبات‌ها بتوانند به‌صورت گروهی، کاری بیش از پرواز و غلتیدن انجام دهند.
 
چشم‌انداز اسپیس‌شیفتر این است که چندین روبات خودران (با نام «کوبات») بتوانند طوری خودشان را سرهم‌بندی کنند که به یک دستگاه بزرگتر تبدیل شوند. این کوبات‌ها که هرکدام مجهز به یک پیش‌ران است، در صورت لزوم و بنابر الزامات مأموریت، می‌توانند به‌صورت مستقل یا با یکدیگر حرکت کنند. کارکرد آنها می‌تواند شامل شنا، کاوش در غارها، پرواز یا غلتیدن روی سطحی مثل کُره باشد.
 

اسپیس‌شیفتر یکی از چندین پروژه‌ای است که از سوی یکی از برنامه‌های ناسا موسوم به «مفاهیم پیشرفته و نوآورانه» تأمین اعتبار شده و هدف از آن، آزمودن ایده‌های شگفت‌انگیزی است که در دهه‌های پیش رو، می‌توانند برای کاوش‌های فضایی مفید واقع شوند. با اینکه واحدهای روباتیک می‌توانند برای چندین مقصد در منظومه شمسی مورد استفاده قرار بگیرند، اما ناسا یکی از قمرهای زحل با نام تیتان را مقصدی ایده‌آل می‌داند.
 
گفته می‌شود مأموریت‌های آتی می‌توانند یک «دستگاه مادر» به سطح تیتان حمل کنند که منبع تغذیه کوبات‌ها بوده و برای انجام کارهای علمی خودش، ابزارآلات علمی مورد نیاز را نیز به‌همراه داشته باشد. کوبات‌ها حتی شاید با یکدیگر همکاری کنند و این سطح‌نشین را از نقطه‌ای به نقطه دیگر حمل کنند.
کد مطلب: 58394
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام