پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۴۵

اطلس جدید ستارگان با یک میلیون عکس نجومی

ایتنا - ستاره‌شناسان در یک اطلس جدید با جزئیات دقیق از ستارگان، اجرامی را یافته‌اند که پیش از این هیچ کس ندیده است.
اطلس جدید ستارگان با یک میلیون عکس نجومی

دانشمندان این اجرام را با کنار هم قرار دادن بیش از یک‌ میلیون تصویر ثبت‌شده از تلسکوپ نقشه‌برداری مرئی و فروسرخ رصدخانه جنوبی اروپا (ویستا) در یک قاب موزاییکی بزرگ یافته‌اند.

این اطلس ستارگان ستاره‌های جوان را هنگام پیدایش و در احاطه ابری ضخیم از غبار نشان می‌دهد. این رصد‌ها علاوه بر ایجاد تصاویری تماشایی، می‌توانند در حل معمای پیدایش ستارگان به دانشمندان کمک کنند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، استفان ماینگاست، ستاره‌شناس در دانشگاه وین اتریش و نویسنده اصلی این پژوهش جدید، می‌گوید: «ما در این تصاویر می‌توانیم حتی ضعیف‌ترین منابع نور مانند ستارگانی بسیار کوچک‌تر از خورشید را شناسایی کنیم؛ آشکار‌سازی اجرامی که هیچ‌کس تا‌کنون مشاهده نکرده است.»

«‌این به ما امکان می‌دهد مراحل تبدیل گاز و غبار به ستاره‌ها را بشناسیم.»

ستارگان زمانی شکل می‌گیرند که ابر‌های گاز و غبار تحت تاثیر گرانش خود از هم می‌پاشند. اما همین ابرها مشاهده آن فرایند را دشوار می‌کنند و به همین دلیل بیشتر آن ناشناخته می‌ماندــ مثلا این موضوع که چند ستاره ممکن است از یک ابر ساخته شوند و اینکه چه تعداد از آن‌ ستارگان سیاره‌های خود را خواهد داشت.

ستاره‌شناسان برای دریافت پرتو فرو‌سرخ از درون غبار به منظور مشاهده بهتر این فرایند، از تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا استفاده کردند. دانشمندان با بهره‌گیری از این طول موج‌های فرو‌سرخ می‌توانند چیزهای معمولا پنهان از دید را آشکار کنند.

دانشمندان طی مدت پنج‌ سال پنج منطقه نزدیک و مجاور ستاره‌زا را بررسی و بیش از یک میلیون تصویر جمع‌آوری کردند. سپس آن‌ها را به شکل یک موزاییک بزرگ کنار‌ هم قرار دادند تا این چشم‌انداز کامل بتواند با جزئیات قابل‌مشاهده باشد.

به دلیل رصد چندباره بعضی نواحی در‌ مدت‌زمان نسبتا طولانی، این اطلس نه‌ تنها جایگاه ستاره‌ها، بلکه حرکت آن‌ها را نیز نشان می‌دهد و این می‌تواند به ستاره‌شناسان کمک کند چگونگی سفر ستاره‌‌ها به این سو و آن سو را درک کنند. این داده‌ها می‌توانند نشان دهند چگونه ستاره‌های نوپا از ابر مادر خود جدا می‌شوند و در این زمان چه بر سر آن‌ها می‌آید.

این کار همچنین به عنوان مبنای پژوهش‌های آینده از جمله رصد‌های تلسکوپ فوق‌العاده‌بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا که اکنون در حال ساخت است، نیز استفاده خواهد شد. ماینگاست در ادامه می‌گوید: «ای‌ال‌تی (تلسکوپ فوق‌العاده‌ بزرگ) امکان بزرگ‌نمایی در یک منطقه خاص را با جزئیاتی بی‌مانند برای ما فراهم خواهد کرد و نمای نزدیکی از ستارگانی در‌ حال شکل‌گیری‌ در اختیارمان خواهد گذاشت که پیش از این هرگز مشاهده نشده‌‌اند.»

«چشم‌اندازها: اطلس تشکیل ستاره ویستا»، مقاله‌ای که این پژوهش را شرح می‌دهد، در مجله علمی آسترونومی اند آستروفیزیکس منتشر شده است.