۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۱۲

مشاهده عبور زمین از روی ۱۷۰۰ سامانه ستاره‌ای

ایتنا - اگر موجودات فرازمینی در بیش از ۱۷۰۰ سامانه ستاره‌ای مستقر بودند، می‌توانستند عبور زمین از خورشید را تشخیص دهند.
مشاهده عبور زمین از روی ۱۷۰۰ سامانه ستاره‌ای
یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که در ۵ هزار سال گذشته، بیش از ۱۷۰۰ ستاره نزدیک، می‌توانستند زمین را ببینند و به طور بالقوه حیات بر روی زمین را کشف کنند. گفته می‌شود که چهار ستاره از این ستاره‌ها دارای سیارات سنگی نیز هستند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، وقتی ستاره‌شناسان به دنبال سیارات فراخورشیدی هستند، سازنده‌ترین راهبرد تا به امروز جست‌وجوی سیاره‌هایی بوده که از مقابل ستاره‌های خود «عبور می‌کنند». لیزا کالتنگگر (نویسنده اصلی مطالعه و اخترفیزیکدان و مدیر مؤسسه کارل ساگان در دانشگاه کرنل در آمریکا) می‌گوید: «هفتاد درصد از همه سیارات فراخورشیدی که تاکنون شناخته شده‌اند، از طریق عبور و حرکت پیدا شده‌اند».
 
این واقعیت باعث شد تا کالتنگر گمانه‌زنی کند که چه ستاره‌هایی می‌توانند زمین را ببینند. سال گذشته او و همکارانش بیش از هزار ستاره نزدیک به منظومه شمسی را شناسایی کردند که می‌توانند زمین را در مقابل خورشید مشاهده کنند.
 
برپایه این گزارش، دانشمندان برای دیدن اینکه کدام ستاره‌های نزدیک می‌توانسته‌اند در گذشته عبور زمین از مقابل خورشید را ببینند یا شاید در آینده بتوانند آن را مشاهده کنند، به بررسی پایگاه داده Gaia از آژانس فضایی اروپا پرداختند. مشاهدات این مأموریت که در سال ۲۰۱۳ آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد، شامل نقشه‌ای از موقعیت و حرکت بیش از ۳۳۱ هزار ستاره در فاصله‌ای نزدیک به ۳۲۵ سال نوری از خورشید است.
 


محققان ۱۷۱۵ ستاره را شناسایی کردند که از حدود ۵ هزار سال پیش می‌توانستند عبور زمین را مشاهده کنند؛ یعنی زمانی که تمدن‌ها روی زمین شروع به شکوفایی کردند. اگرچه ۳۱۳ ستاره از میان این ستارگان دیگر نمی‌توانند عبور زمین از مقابل خورشید را ببینند، اما ۱۴۰۲ ستاره همچنان می‌توانند این گذر را مشاهده نمایند. علاوه بر این، ۳۱۹ ستاره دیگر باید در طول ۵ هزار سال آینده وارد این «منطقه عبوری زمین» شوند.
 
گفتنی است از میان مجموع ۲۰۳۴ ستاره که در بازه زمانی هزار سال بررسی شده‌اند، دانشمندان دریافتند که ۷۵ ستاره در فاصله ۱۰۰ سال نوری از زمین قرار دارند. این فاصله کافی است تا امواج رادیویی ساخت بشر بتوانند به این ستارگان برسند؛ چرا که انسان‌ها نزدیک به صد سال پیش بود که در ایستگاه‌های رادیویی، شروع به انتشار امواج کردند.
کد مطلب: 65329
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام