۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۲
مدیر شرکت سازنده «چت‌جی‌دی‌پی» خواهان دخالت دولت‌ها در پروژه‌ هوش مصنوعی شد

سام آلتمن: ما هم ‌درباره آینده هوش مصنوعی نگرانیم

ایتنا - هم‌زمان با افزایش نگرانی‌های جهانی از آینده توانایی‌های هوش مصنوعی، روز سه‌شنبه سام آلتمن، مدیر اجرایی شرکت سازنده چت جی‌دی‌پی، با تایید این نگرانی‌ها، دخالت دولت‌‌ها برای کاهش خطرات ناشی از «هوش‌ مصنوعی قوی‌تر» را لازم و «حیاتی» توصیف کرد.
سام آلتمن: ما هم ‌درباره آینده هوش مصنوعی نگرانیم


خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه سه‌شنبه ۱۶ ماه مه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از مدیر اجرایی شرکت فناوری اوپن ای-آی (OpenAI) نوشت: «با توسعه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، ما متوجه می‌شویم که مردم نگرانی‌هایی درباره تاثیر هوش مصنوعی بر آینده زندگی انسان‌ها دارند.»

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، مدیر اجرایی شرکت سازنده چت جی‌دی‌پی، خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا گفت: ما هم، به‌مانند مردم عادی، نگرانی‌های درباره هوش مصنوعی قوی‌تر داریم. به‌گفته سام آلتمن، دخالت دولت برای کاهش خطرات هوش مصنوعی ضروری است.

سام آلتمن در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش با نمایندگان کنگره ایالات متحده خواهان تشکیل یک نهاد و سازوکار بین‌المللی یا داخلی شد تا به برنامه‌ها و پروژه‌های مبتنی به هوش مصنوعی مجوز فعالیت دهد.

به‌گفته مدیر اجرایی شرکت OpenAI، وجود یک نهاد نظارتی داخلی یا بین‌المللی، به‌منظور بررسی و مطابقت پروژه‌ها با استانداردهای پذیرفته‌شده هوش مصنوعی ضرورت دارد.

۱۰ روز پیش هم جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، در کاخ سفید میزبان مدیران ارشد بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی بود.

رئيس‌جمهوری آمریکا خطاب به نمایندگان شرکت‌های گوگل، مایکروسافت و متا، که برخی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مرتبط با هوش‌مصنوعی را دنبال می‌کنند، خواست از امنیت فعالیت‌های خود مطمئن شوند.

در نشست روز سه‌شنبه مجلس سنا، ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات ایالت کانکتیکات آمریکا، در ابتدای جلسه، برای نشان دادن توانایی‌های کنونی هوش مصنوعی یک صدای شبیه‌سازی‌شده خود را پخش کرد و نسبت به شبیه‌سازی صداهای مقام‌های کشورهای مختلف جهان، از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و پیامدهای احتمالی آن هشدار داد.

 


هم‌زمان در اروپا نیز نگرانی‌های نهادهای مدنی و قانون‌گذاران کشورهای مختلف درباره آینده هوش مصنوعی افزایش یافته است.

دو سال پس از ارائه قانون هوش مصنوعی در کمیسیون اروپا،  حالا برخی از کمیته‌های پارلمان اروپا خواهان اعمال نظارت‌ها و مقررات سخت‌گیرانه‌تر روی پروژه‌های مرتبط شده‌اند.

توسعه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف از جمله، امنیت، حریم خصوصی، کارزارهای اطلاعات نادرست، حقوق مولفان و... موجب نگرانی‌های شدید شده است.

اواخر سال گذشته، شرکت OpenAI سامانه چت جی‌دی‌پی را ارائه داد. چت جی‌دی‌پی یک چت‌بات رایگان مبتنی بر هوش مصنوعی است که به پرسش‌های کاربران به‌مانند انسان‌ها و کارشناسان متخصص پاسخ می‌دهد.

از زمان ارائه چت جی‌دی‌پی پرسش‌هایی زیادی درباره آینده فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در رسانه‌ها، مراکز علمی و محافل قانون‌گذاران کشورهای مختلف جهان مطرح شده است.

فعالان حقوق بشری می‌گویند فناوری‌هایی که امکان تشخیص چهره و احساس‌های درونی افراد را می‌دهد علاوه بر نقض حریم خصوصی افراد می‌توانند به ابزار جدید و نیرومندی در دست قدرت‌های سرکوبگر تبدیل شوند.
کد مطلب: 72965
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام